Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Konst ska få fler att prata om kollektivavtalade försäkringar

Publicerad: 21 september 2021, 09:20

Hur ser försäkringar via jobbet ut som skulptur? I anr+1:s senaste kampanj för Afa Försäkring ges svaret i form av den digitala konstutställningen ”Konsten att inte missa ersättning”. Initiativet ska påminna chefer inom kommuner och regioner om att prata med medarbetarna om kollektivavtalade försäkringar.


Ämnen i artikeln:

anr+1

Som anställd inom kommuner och regioner är du alltid försäkrad via kollektivavtalet. En del känner inte till detta och missar att ansöka om ersättning, som de kan ha rätt till om de blir sjuka eller skadade på jobbet. Det vill Afa Försäkring ändra på genom att få fler chefer att informera sina medarbetare.

Tillsammans med reklambyrån anr+1 tar försäkringsbolaget hjälp av konsten, som ofta är en naturlig del av miljön i kommunala och regionala verksamheter. Konstnärerna Carolina Alvear Bello och Fritz Østeb har skapat fysiska påminnelser i form av varsitt konstverk som tolkar kollektivavtalade försäkringar.

– Konstverket jag skapat är en abstrakt gestaltning men kan även likna ett skelett, ett blodomlopp eller de minsta beståndsdelarna i vår kropp. Skador kan vara stora som små, men även synliga eller osynliga för ögat. Jag vill synliggöra läkandeprocessen genom att förstora upp kroppen så att betraktaren kan komma närmare frågan då skador kan vara något intimt och privat. Verktygen vi har och använder oss av hjälper oss att läka, oavsett om det är verktyg som nål och tråd eller andra medel, kommenterar Carolina Alvear Bello.

– Jag har använt mig av gips som en symbol för gipset som hjälper till att läka ett brutet ben, säger Fritz Østeb i en kommentar.

Konstverken visas inledningsvis i en digital utställning på Afa Försäkrings sajt, för att sedan doneras till kommunala och regionala verksamheter, där de kan påminna målgruppen i vardagen. Verksamheterna som inte får något av konstverken har möjlighet beställa konstaffischer från utställningen att rama in och sätta upp på väggen som dekorativa påminnelser.

– Vi hoppas att konstverken bidrar till att uppmärksamma ämnet och att kampanjen ska inspirera fler chefer att prata med sina medarbetare. De här verken är skapade för kommunala och regionala verksamheter. Vi har en förhoppning om att kunna visa upp konstverken ute i en miljö där de både kan berika miljön och bli en ständigt närvarande påminnelse. Så att de även på lång sikt kan bidra till att ingen missar ersättning i onödan, kommenterar Per Nyström, kommunikationsstrateg på Afa Försäkring.

 

 

Arbetsgrupp

anr+1:

Viktor Bergabo, AD

Hanna Lundberg, AD

Hampus Mattsson, Copywriter

Pontus Karlsson, projektledare

Barbro Långjuth, produktionsledare

André Elwin, regisssör och producent

Jacob Nathanson, Motion graphic designer

Camilla Rosenzweig, Grafisk designer.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

anr+1

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.