Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Kör inte på trottoarerna och kör inte full – Voi rullar ut säkerhetskampanj efter kritiken

Publicerad: 9 maj 2022, 09:22

Elsparkscyklarna har i flera år varit en vattendelare i svenska storstäder. Nu lanserar Voi en kampanj som ska utbilda allmänheten om ansvarsfullt trafikbeteende. Fyllekörning, åkande på trottoaren och dålig parkering är några av problemen som berörs.


Ämnen i artikeln:

VoiNyheterKampanj

Vois elsparkscyklar har rullat i storstäderna sedan augusti 2018 i takt med att samtalet om elsparkcyklarnas plats i storstäderna blivit alltmer omdebatterad och föremål för politiska regleringar har Voi på senare tid positionerat sig som en ansvarsfull spelare. Grundarna har offentligt riktat kritik mot konkurrenter, sänkta hastigheter på helgerna, men också genom att satsa på lobbying genom hösten rekrytering av policychefen Tina Ghasemi Liljekvist.

I april lanserade företaget också fordon med datorseende (computer vision) i samarbete med Drover AI för att motverka dålig parkering och åkande på trottoaren.

Nu tas nästa steg när Voi lanserar en kampanj som syftar till att utbilda användarna om ansvarfullt trafikbeteende. Kampanjen är utvecklad tillsammans med Super Tuesday. Utbildningen är en del av varumärkets Nollvisions-strategi, att eliminera allvariga olyckor och dödsfall före 2030

Kampanjen Let’s get it right kommer att spridas via kanaler som sociala medier, i appen, via CRM och OLV under sex veckor. Målgruppen är existerande och framtida användare i de mer än 80 europeiska städer Voi är verksamma i.

I pressutskicket refererar Voi till undersökningar som visar att yngre generationer, i synnerhet storstadsbor i tjugoårsåldern, tenderar att ta körkort i mindre utsträckning än äldre generationer gjorde i samma ålder. Konsekvensen blir ett kunskapsgap om trafikregler. Det är också denna generation som till stor del utgör Vois kundbas. 

– Den absoluta majoriteten av våra användare beter sig redan ansvarfullt i trafiken och följer trafikregler, men en olycka är en för mycket. Utöver att investera i användarutbildning och innovativa tekniska lösningar vill vi också öka medvetenheten om hur viktigt det är för våra användare att åka på ett säkert sätt, Caroline Hjelm, marknadschef på Voi i ett pressmeddelande.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Voi

Caroline Hjelm, Head of Marketing

Lina Livian, Senior Marketing Manager

Margarita Iovi, Campaign Manager

Ebba Zimmerman, Product Marketing Manager

Sirak Tekeste, Head of Growth

Fei Fang, Senior Social Media Manager

Sofie Cederberg, Communications Manager

Carl-Adam Markborn, Head of CRM

Ida Nygren, CRM Specialist

Fredrik Hurtig, Head of Brand

Boo Wallin, Senior Visual Designer

Adrián Badalamenti, Graphic Designer

Katrín Hauksdóttir, Illustrator, Graphic and

Motion Designer

Becky Moore, Copywriter


Super Tuesday

Simon Kamras, Client Director

Ebba Valvik, Project Manager

Arvid Gradin, Copywriter

Christofer Weider, Art Director

Arvid Nilsson, Designer


Tarot Pictures

Sebastian Sandblad, Director

Arvid Kornstrand, Photography

Ida Larsson, Producer

Erik Lokind, Production Lead

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

VoiNyheterKampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.