Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 9 oktober 2020, 11:46
För många är Korpen bara fotboll. I en ny kampanj från Bloomy vill motionsförbundet visa att det är långt ifrån hela sanningen.
Rörelsen Korpen har funnits sedan 1945 och bygger fortfarande på samma syfte: Att se till att vi svenskar ska må bättre genom att motionera mera. Däremot har utmaningarna sett olika ut genom åren. I dag, med en hel generation framför skärmar, blir mer motion en av samhällets viktigaste utmaningar.
Korpen ser detta som ett stort samhällsproblem där mer motion i samhället skulle ge enorma vinster.
Under 2020 har Bloomy tillsammans med Korpen arbetat med att skapa berättelsen om vilka Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet verkligen är, vad de gör och vad de står för.
– Första steget på resan har varit att förtydliga vår position genom att ta tillbaks hela vårt namn: Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet. Det förklarar på ett bättre sätt vilka vi är. Dessutom lanserar vi en film som förhoppningsvis ska påminna alla där ute om den där grymma känslan av att röra på sig tillsammans med kompisar, berättar Erik Eng marknadsstrateg för Korpen i en kommentar.
Med en gammal vision och en ny strategi ska Korpen få Sverige att röra på sig lite mer tillsammans med kommunikationsbyrån Bloomy som tagit fram förbundets första stora kampanj på väldigt länge.
– Det här är ett viktigt, skitkul och ärofyllt uppdrag som kräver både långsiktig effektiv kommunikation, och som på riktigt får oss att skapa nya vanor. Vi vill inte använda pekpinnar utan väcka liv i känslan av att träna tillsammans - allvaret, skratten, tacklingarna, utandningen, kramarna och vattenpauserna med kompisar. Kampanjen ska påminna alla där ute om den där känslan. Och berätta att Korpen finns här för att göra det enklare att komma igång, oavsett aktivitet säger Frida Thunholm, kreatör på Bloomy i en kommentar.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Korpen Svenska motionsidrottsförbudet
Erik Eng, Marknadsstrateg
Sofia Melander, Projektledare
Simon Ruuth, Projektledare
Camilla Waltin, Kommunikatör
Magnus Dahlberg, Kommunikatör
Arbetsgrupp Bloomy
Frida Thunholm, Kreatör
Marcus Holmlund, Kreatör
Li-Lie Chemnitz, Projektledare
Produktionsbolag Slutet är nära
Alexandros Bakos, Exekutiv producent
Jesper Karlsson, Regissör
Mathilda Altho, Producent