Kampanj
Kosovare Asllani och Kia i upprop för barns rätt att spela fotboll
Publicerad: 8 maj 2020, 08:23
”Vuxna som skriker, klagar eller ger negativa kommentarer under matcher eller träningar som får barn att få ont i magen – det slutar nu!”. Genom Asllanikontraktet vill Kia lyfta frågan om barns rättigheter inom klubblagsfotbollen.
Elitsatsning i unga åldrar, arga krävande fotbollsföräldrar och barns välmående inom barn- och ungdomsfotbollen har varit en diskussion under lång tid.
Kia Motors i Sverige och landsslagsstjärnan Kosovare Asllani har tagit fram Asllanikontraktet för att uppmärksamma alla barns rätt att spela, ha roligt och utvecklas i sin egen takt utan vuxnas prestationskrav.
Kontraktet finns till för alla klubbar i Sverige och ligger ute på varumärkets hemsida. De som skriver under förbinder sig till att arbeta aktivt för att alla barn i föreningen ska få spela – på lika villkor. Kontraktet i sin helhet går att hitta via kia.com.
– Att i för tidig ålder fokusera på resultat och prestation är kontraproduktivt. Talanger slutar innan vi fått se deras potential. Om vi istället fokuserar på att så många som möjligt, spelar så länge som möjligt så kommer det gynna individen, laget och i förlängningen landslaget, säger Kosovare Asllani, fotbollsspelare i Sveriges landslag och spanska klubblaget CD Tacón i en kommentar.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Kia i Sverige har sedan många år en aktiv plats inom fotbollen som sponsor åt svenska fotbollsföreningar sedan många år tillbaka. Till skillnad från många andra i sponsorer har varumärket valt bort att synas på elitlagens tröjor. Genom sitt sponsorskap till 19 breddföreningar runtom i landet har man möjlighet att påverka hur fotbollsrörelsen utvecklas till att bli mer inkluderande. Utbetalningen av sponsringspengar villkoras att föreningen skriver under kontraktet.
– Kosovare Asllani har uttryckt ett stort engagemang i frågor rörande inkludering och allas rätt att spela. Vi såg en tydlig match där både vi på Kia och Kosovare strävar efter att investera i framtiden. Dels genom elektrifierade bilar, dels genom att skapa en sund barnfotboll i Sverige, säger Jonas Nilsson marknadschef för Kia i en kommentar.
Kampanjen är framtagen i samarbete med Kia:s fullservicebyrå Familjen och rullas ut brett i TV, print och online från och med den 5:e maj.
Arbetsgrupp
Familjen
Account director: Jonas Sjöström
Account manager: Mikaela Bäckius
Account manager: Annika Elfving
Creative: Johan Helander
Creative: Lia Merkel
Creative Kristofer Gullard Lindgren
Creative: Carl-Johan Ekberg
Grafisk form: Pär Martin Jonsson
Digital designer: Martin Ruben
Utvecklare: Henrik Berglund
Utvecklare: Johan Ström
Utvecklare: Martin Ekelund
UX Designer: Ylva Wrigstad
Kia
Jonas Nilsson, Marknadschef Kia
Ann-Kristin Sandström, Projektledare Kia
David Lilja, Pr- och Kommunikationschef Kia
Produktionsbolag: Art of Brand