Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Kostministeriet ska få gamers att tugga frukt och grönt

Publicerad: 22 Juni 2020, 12:59

Inom gamingvärlden är ”skins” hårdvaluta och kan säljas för tusentals kronor. Nu ger Kostministeriet svenska gamers möjligheten att tillskansa sig dem genom att äta frukt.


Ämnen i artikeln:

KostministerietEhrenstråhle

”Skins” har de senaste åren blivit en allt större del av e-sportvärlden. ”Skins” är kosmetiska modifikationer spelarna kan använda för att imponera på andra och som antingen köps, byteshandlas eller hittas i spelen.

Kostministeriet, ett initiativ från frukt- och grönsaksföretaget Total Produce Nordic, har som mål att få fler att dagligen äta den rekommenderade mängden frukt. I ett försök att nå målgruppen män 15-25 med det budskapet lanserar de nu, i samarbete med Ehrenstråhle, kampanjen ”Eat 'Em Up 2 Level Up”. Inom ramen för kampanjen, som löper mellan 14 och 25 juni, ska intresserade lägga upp filmklipp på sig själva när de äter frukt på Kostministeriets Facebooksidan. Varje eftermiddag kan de då vara med och tävla om eftertraktade ”skins” från några av världens mest populära spel. Den som snabbast kan bevisa att de ätit den efterfrågade frukten vinner.

– Nidbilden av gamers kosthållning brukar sträcka sig lite skämtsamt till Jolt-cola, mikrade piroger och ostbågar. Så en stor del av vår utmaning är att få dem nyfikna på andra smaker – utan att vifta med några pekpinnar. Det måste vara gott och kul att äta frukt och grönsaker och vi måste fresta med något mer än bara rationella argument om hälso- och klimatfördelar för att lyckas, säger Claes Henriksson, head of marketing & communication på TPN och ansvarig för Kostministeriet.

Några av de som varit med och tävlat.

Tidigare i år släppte även Apotek Hjärtat och Wenderfalck en skin-baserad kampanj med fokus på e-sportvärlden. Inom ramen för den kampanjen kunde spelarna byta bort överflödiga skins mot Apotek Hjärtats hudvårdsprodukter.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.