Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 11 maj 2020, 08:02
Den nya kampanjen ”Tillsammans har vi kraften att förändra” ska inspirera kunderna till att känna handlingskraft och optimism.
Med 3,4 miljarder i omsättning är Kraftringen, som verkar i södra Sverige, ett av Sveriges största regionala energibolag. Precis som många andra energibolag satsar de just nu på att profilera sig inom hållbarhet och att de är en av de aktörer som driver utvecklingen framåt.
Efter en offentlig upphandling inledde de nyligen ett samarbete med kommunikationsbyrån Pool. Nu presenterar parterna de första enheterna från det nya samarbetet. I den nya kampanjen ”Tillsammans har vi kraften att förändra” har Pool och Kraftringen valt att använda sig av en myra som symbol för att man inte behöver vara stor för att vara stark och göra skillnad.
– Målet med kampanjen är att inspirera till handlingskraft och optimism istället för att få människor att känna klimatångest. Därför är myran en utmärkt symbol för hur vi vill uppfattas. Och hur vi vill involvera kunderna till en förändring, säger Sofia Sjölin, marknadschef på Kraftringen.
Kampanjen, som kommer att visas i Skåne, går i tv, digitalt, sociala medier och på eurosize-tavlor. Arbetet med att ta fram kampanjen har skett under coronarestriktionerna och parterna har på så vis arbetat helt digitalt.
– Nu mer än någonsin behövs röster som är lösningsorienterade och framåtblickande. Det känns väldigt bra att få göra sådan kommunikation för ett energibolag som sätter människan i första rummet och ständigt visar mod att tänka nytt, säger Arvid Axland, strateg och grundare av Pool.
Arbetsgrupp Pool
Arvid Axland, Strateg
Maria Olsson, Kundansvarig
Therese Andersson, Operativ projektledare
Rojan Munthe, Art Director
Mikael Widemar, Tomas Carrfors Copywriter
Eva Östholm, Grafisk form
Produktionsbolag:
Filmic Art
Musik:
Music Super Circus