Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Krav gör ”lågpriskampanj” – billigare för planeten

Publicerad: 4 november 2022, 09:58

Under en höst där många letar efter röda skyltar och extrapriser i matbutikerna går Krav nu ut med en kampanj för att påminna oss om att handla hållbart, eftersom det blir billigare för planeten. Kampanjen är framtagen tillsammans med anr+1.

Ämnen i artikeln:

anr+1KravNyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


Lågkonjunktur, stigande matpriser och inflation.  anr+1 står bakom KRAVs nya kampanj ”Alltid lägre pris – för planeten” med syfte att öka betalningsviljan och få konsumenten att fortsätta välja Krav-märkt, trots senaste tidens stigande matpriser.

– När inte du betalar de extra kronorna som hållbarare produktval kan kosta så är det djur och natur som får betala priset. Många letar just nu extrapriser och supererbjudanden i matbutikerna, samtidigt mår planeten sämre än någonsin, säger Nina Halling, kommunikationschef på Krav i ett pressmeddelande.

Kampanjen är en fristående fortsättning på tidigare kommunikationskonceptet ”Ät bättre” där byrån har lyft fram att det går att äta hållbart med hamburgare, pizzor och snabbmakaroner.

Med ett manér hämtat från extrapris-världen lyfter kampanjen fram Krav-märkta produkter med budskap som ”SUPERKLIPP, OSLAGBAR DEAL” och ”JÄTTEBRA BANANER” men med hänvisning till att bananerna, purjolöken och äggen du köper också kan bidra till bättre djurvälfärd och mindre klimatpåverkan.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

– Vi ville åt känslan av aktualitet och lockande erbjudanden och samtidigt lyfta fram att det du lägger i varukorgen faktiskt spelar roll. Alla har självklart olika stora plånböcker och kan kanske helt enkelt inte prioritera det lite dyrare valet. Men många har möjligheten att då och då ändå välja att lägga till några kronor och bidra till en lite hållbarare värld, säger Josefin Inge, copywriter på anr+1 i en kommentar.

– Vi frossade i signalfärger, splashar och superlativ. Extraprismanéret blev en uppseendeväckande och kul krock mot hur ekologiska produkter vanligtvis kommuniceras, kommenterar Alice Abrahamsson, art director på anr+1.

Kampanjen kommer att synas i sociala medier, på TV4 Play, helsidor i print samt på kundvagnar ute i butikerna.

Arbetsgrupp

anr+1

Client Director: Malin Millbourn

Creative Director: Andreas Lönn

Art Director: Alice Abrahamsson

Copywriter: Josefin Inge

Copywriter: Hampus Mattsson

Strategy Director: Anna Celay

Account Manager: Emma Yngwe

Producent: André Melin

Motion Graphic Design: Tilda Lindblom

Motion Graphic Design: Lukas Lennig

Final Art: Camilla Rosenzweig


KRAV

Kommunikationschef: Nina Halling

Projektledare: Frida Welin

Affärsområdeschef Livsmedel: Cecilia Lenbäck

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev