Kampanj
Kritiserades av högern – nu byter M&M ut sina tecknade talespersoner inför Super Bowl
Publicerad: 24 januari 2023, 13:50
M&M gjorde varumärkets maskotar mer inkluderande och fick konservativa debattörer att rasa. Inför stundande Super Bowl backar varumärket och byter ut figurerna mot skådespelaren Maya Rudolph.
Godistillverkaren Mars sa i måndags att de ersätter M&M:s animerade talespersoner så kallade ”spokescandies” med skådespelerskan Maya Rudolph efter att ha mött kritik från högerröster som menade att varumärket förde en liberal agenda.
Super Bowl-reklamen blir skådespelarens första framträdande som varumärkets talesman och ”Chief of Fun”.
– De ursprungliga färgglada skådespelarna av M&M'S spokescandies driver för närvarande andra personliga passioner, sa bolagets marknadschef Gabrielle Wesley enligt CNBC.
Under de kommande veckorna kommer företaget att tillkännage ”vad M&M:s talespersoner håller på med under de närmaste veckorna före, under och efter Super Bowl LVII”, via deras kanaler i sociala medier.
Spokescandies är ett team av tecknade M&Ms-maskotar som har representerat varumärket i reklamfilmer och annat marknadsföringsmaterial sedan 1960. I början av förra året uppdaterade godismärket sin marknadsföring, och gjorde om varje maskot med en ny bakgrund, kläder och personlighet för att bli mer inkluderande.
Till exempel hade den gröna M&M tidigare fått kritik för att vara marknadsförd som för sexig, så företaget bytte ut hennes knähöga kängor mot sneakers och lade mer vikt vid hennes feministiska värderingar. Den orangefärgade blev en maskot fylld av ångest, och företaget lade till en ny lila M&M, som designades för att representera inkludering.
I samband med uppdateringen hävdade den konservativa debattören och Fox News-ankaret Tucker Carlson att omgörningen var ytterligare ett exempel på en ”liberal agenda som gått för långt”.
”Nu förstår vi - även en godis skor kan vara polariserande ... Därför har vi bestämt oss för att ta en paus på obestämd tid.”, twittrade varumärket i måndags.