Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Kronans Apotek vill utmana bilden av tonhårshy i reklam och bidra till ”skin positivism”

Publicerad: 2 september 2021, 11:41

Verklig tonårshy i fokus i Kronans Apoteks nya kampanj.


Ämnen i artikeln:

Kronans Apotek

Kronans Apotek skapa förändring i en värld där ungdomar möts av reklambilder på ansikten med perfekt hy. I syfte att bidra till skin positivism väljer Kronans Apotek att marknadsföra den nya hudvårdsserien Ren Rutin med stolta, verkliga tonåringar och deras hy – utan retuschering och förskönande filter.

Ren Rutin lanseras i syfte att göra det enklare att hålla fet och finnig tonårshy i balans. Serien består av produkter som används i tre steg och används utifrån vilken hudtyp man har. I den nya kampanjen ”Hudtyp: Du” har Kronans Apotek valt att fokusera på tonåringar som ofiltrerat får visa upp sin hy och berättar sin unika historia.

– Vi vill visa upp tonårshy som den ser ut. Det kan låta självklart men tyvärr ser inte verkligheten ut så. En tredjedel av unga upplever problem med fet och oren hy och det kan påverka självförtroendet och skapa psykisk ohälsa, säger Emelie Friis, marknadsdirektör på Kronans Apotek i en kommentar.

Kampanjen består av olika delar som både ska nå ungdomar och de föräldrar som oftast är de som handlar till den yngsta målgruppen.

– Vi vet att många ungdomar upplever att det är tråkigt att skapa en hudvårdsrutin och att det tar lång tid att se resultat. Många uppger också att deras kunskap om hudvård är låg och att det är svårt att navigera i skönhetsdjungeln. Eftersom en daglig hudvårdsrutin är avgörande i kampen mot finnar och pormaskar har vi tagit fram Ren Rutin-kampanjen. Den hjälper på ett pedagogiskt och enkelt sätt att få unga att ta till sig en noggrann rutin, kommenterar Emelie Friis.

Kampanjen kommer att synas brett i tv, digitala kanaler och sociala medier och ha ett starkt pr-fokus under september.

 

Arbetsgrupp

Kronans Apotek

Emelie Friis, kommunikationsdirektör

Linda Wakeham, pr-chef

Anna Wigren, designchef

Malin Henriksson, sociala medier


Spotlight PR

Karin Sturesson, client director och projektledare

Karl Nelson, kreatör

Johan Wetterqvist, pr-konsult

Ola Söderlind, mediespecialist


IW Edition

David Leeb, client director

Johanna Reis, CD

Felicia Nilsson, AD

Ida Colliander, copy

Katarina Bäcklund, projektledare

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Kronans Apotek

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News