Kampanj
Kronans Apotek vill utmana bilden av tonhårshy i reklam och bidra till ”skin positivism”
Publicerad: 2 september 2021, 11:41
Verklig tonårshy i fokus i Kronans Apoteks nya kampanj.
Ämnen i artikeln:
Kronans ApotekKronans Apotek skapa förändring i en värld där ungdomar möts av reklambilder på ansikten med perfekt hy. I syfte att bidra till skin positivism väljer Kronans Apotek att marknadsföra den nya hudvårdsserien Ren Rutin med stolta, verkliga tonåringar och deras hy – utan retuschering och förskönande filter.
Ren Rutin lanseras i syfte att göra det enklare att hålla fet och finnig tonårshy i balans. Serien består av produkter som används i tre steg och används utifrån vilken hudtyp man har. I den nya kampanjen ”Hudtyp: Du” har Kronans Apotek valt att fokusera på tonåringar som ofiltrerat får visa upp sin hy och berättar sin unika historia.
– Vi vill visa upp tonårshy som den ser ut. Det kan låta självklart men tyvärr ser inte verkligheten ut så. En tredjedel av unga upplever problem med fet och oren hy och det kan påverka självförtroendet och skapa psykisk ohälsa, säger Emelie Friis, marknadsdirektör på Kronans Apotek i en kommentar.
Kampanjen består av olika delar som både ska nå ungdomar och de föräldrar som oftast är de som handlar till den yngsta målgruppen.
– Vi vet att många ungdomar upplever att det är tråkigt att skapa en hudvårdsrutin och att det tar lång tid att se resultat. Många uppger också att deras kunskap om hudvård är låg och att det är svårt att navigera i skönhetsdjungeln. Eftersom en daglig hudvårdsrutin är avgörande i kampen mot finnar och pormaskar har vi tagit fram Ren Rutin-kampanjen. Den hjälper på ett pedagogiskt och enkelt sätt att få unga att ta till sig en noggrann rutin, kommenterar Emelie Friis.
Kampanjen kommer att synas brett i tv, digitala kanaler och sociala medier och ha ett starkt pr-fokus under september.
Arbetsgrupp
Kronans Apotek
Emelie Friis, kommunikationsdirektör
Linda Wakeham, pr-chef
Anna Wigren, designchef
Malin Henriksson, sociala medier
Spotlight PR
Karin Sturesson, client director och projektledare
Karl Nelson, kreatör
Johan Wetterqvist, pr-konsult
Ola Söderlind, mediespecialist
IW Edition
David Leeb, client director
Johanna Reis, CD
Felicia Nilsson, AD
Ida Colliander, copy
Katarina Bäcklund, projektledare