Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Kronfågel gör stor kampanj för att få barn i rörelse

Publicerad: 24 februari 2021, 12:26

Simmaren Gustav har huvudollen i Kronfågels nya kampanj.

Kronfågel lanserar initiativet ”Rätt till rörelse med en rikstäckande reklam- och butikskampanj där varumärket delar ut minst en miljon kronor till barn- och ungdomsidrotten.


Ämnen i artikeln:

KronfågelPassion Lab

Under en pandemi där restriktionerna har begränsat möjligheterna att träffas fysiskt och satt stopp för många idrottsevenemang har många varumärken som tillhör en produktkategori utan naturlig plats i idrotten, både globalt och lokalt i Sverige, passat på att uppmana folk att röra sig.

Hösten 2020 smygstartade Kronfågel, som sedan länge är en sponsor på olika nivåer inom svensk idrott, initiativet ”Rätt till rörelse”. Ambitionen är att satsningen ska vara långsiktig för att stötta initiativ inom svensk barn- och ungdomsidrott som gör det möjligt för fler unga att leva ett aktivt och hälsosamt liv – oavsett bakgrund eller förutsättningar.

Dessa initiativ kan handla om till exempel integration, funktionsnedsättning eller ett mer inkluderande ledarskap. Byrå bakom projektet och den rikstäckande kampanjen är Passion Lab. Kampanjen kommer att synas i tv- utomhus- och i butiksreklam. En del av försäljningsintäkterna av Kronfågels produkter kommer att gå till att stötta fler projekt.

Susanne Zabrodsky, marknadschef Kronfågel säger i en kommentar:

– Personligen brinner jag som idrottsförälder lite extra för detta projekt, eftersom jag vet vilken skillnad idrott kan göra för barns hälsa och sociala relationer.

I den aktuella reklamfilmen innehas huvudrollen av simmaren Gustav, 14 år, som tävlar för Nacka HI – en av föreningarna som Kronfågel stöttar genom ”Rätt till rörelse”. Han har ett medfött funktionshinder och tittaren får följa honom i vardagen med glädje, kamp och vänskap som simningen innebär för honom.

– För oss är denna kampanj ett exempel på vad dagens reklam borde handla om. Att berätta en verklig- och känslosam historia, med social hållbarhet i fokus och som går bortom varumärkets själviska intressen, säger Niklas Turner Olovzon, grundare och vd för Passion Lab i en kommentar. 

Arbetsgrupp

Passion Lab:

Anna Lundahl, Projektledare

Tess Medina, Produktionsledare

Niklas Turner Olovzon, Creative Director

Marie Swahn, Copywriter

Peter Kaller, Art Director

Daniel Hegborn, Strateg

Eric Jonsson, Planner

Produktionsbolag: Crisp Production

Regissör: Gabriel Schock

Fotograf: Carl Thorborg
Filmfotograf; Niklas Panthell, 

Mediebyrå: Tre Kronor

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

KronfågelPassion Lab

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.