Kampanj
Kungsörnen lanserar 100 procent svensk pasta – nya byrån M&C Saatchi bakom kampanjen
Publicerad: 2 juni 2022, 11:10
Kungsörnen lanserar en ny produktserie inom pastasortimentet: Svensk pasta. En pasta som är tillverkad i sörmländska Järna, gjord på 100 procent svenskt durumvete från svenska bönder.
I dag lanserar Kungsörnen kommunikationskonceptet för de nya produkterna Svensk pasta. Bakom det nya konceptet står M&C Saatchi som valdes som ny strategisk och kreativ byrå under våren.
Ämnen i artikeln:
M&C SaatchiKungsörnen lanserar en ny produktserie inom pastasortimentet: Svensk pasta. En pasta som är tillverkad i sörmländska Järna, gjord på 100 procent svenskt durumvete från svenska bönder.
– När man står där vid pastahyllan tänker man kanske inte på att alla de där andra paketen kommer från södra Europa. När den tanken väl väcks, börjar man automatiskt inse hur galet det faktiskt är. Och onödigt. I alla fall när det nu går att odla durumvetet till pastan här hemma i Sverige. Just det ville vi tydliggöra på ett lättillgängligt sätt – hur unikt det är med en pasta som faktiskt inte varit utanför Sveriges gränser. Vi gjorde produkten till hjälte i ett sammanhållet koncept med tydlig avsändarkoppling och igenkänning. Det är en helt ny produkt som snabbt ska kännas igen i hyllan. Men det var även viktigt för oss att bjuda på något kul! säger Klara Eide, Strategiansvarig på M&C Saatchi.
Kungsörnen har lyckats få fram ett durumvete som inte bara klarar det svenska klimatet utan också trivs och frodas i det. Fokuset i kampanjen är att tydliggöra pastans svenska ursprung.
– Spagetti med köttfärssås är Sveriges vanligaste vardagsrätt och även vegotoppen har pasta som nummer ett. Vore det då inte bra att välja en pasta som inte rest långt när man tänker på de mängder som köps? fortsätter Klara Eide.
Pastapaketen beskrivs som oberesta och i ett frågesportsformat ”Jorden runt” försöker de besvara frågor om olika internationella resmål. Något som visar sig svårt eftersom de inte sett världen.
– Kungsörnen är ett av Sveriges mest folkkära varumärken. För oss är det viktigt att förstärka det som kännetecknar vår svenska pasta med en kommunikation som sticker ut och syns, även i snabba och korta format. Vi vill snabbt skapa igenkänning och informera om vårt nya produktkoncept men också väcka rätt slags känslor. Vi har valt att samarbeta med M&C Saatchi som har gjort ett fantastiskt jobb med vår oberesta pasta, såväl strategiskt som kreativt, säger Daniel Löfgren, Brand & Portfolio Manager på Kungsörnen.
Förpackningsdesignen står designbyrån Super Tuesday för och gjordes i nära samarbete med M&C Saatchi för att skapa en tydlighet i alla gränssnitt.
Den första kampanjen på konceptet kommer att synas som TVC, OLV, butiks-tv och print.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Fakta
Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 19 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 48 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord.
Om M&C SAATCHI Stockholm
M&C Saatchi är en kreativ och strategisk kommunikationsbyrå som leder, navigerar och skapar meningsfull förändring. Genom brutal enkelhet skapar byrån signifikant positiv effekt för kunder och för världen. Med bas i Stockholm arbetar M&C Saatchi nordiskt och
internationellt över olika kommunikationsdiscipliner. Kunder inkluderar varumärken som Fortum, KLM och Tele2.