Kampanj
Kvinna till Kvinna visar upp våldtäkternas mörkertal
Publicerad: 30 augusti 2021, 12:06
I ett nytt samarbete med reklambyrån Animal lyfter Kvinna till Kvinna diskriminerande lagstiftning runtom i världen för att få fler att engagera sig och stötta organisationens arbete.
Ämnen i artikeln:
AnimalPå olika håll i världen finns det fortfarande lagstiftning som tillåter våld mot kvinnor, förbjuder kvinnor från att arbeta med vad de vill och begränsar deras mänskliga rättigheter till självbestämmande. Kvinnor är också utsatta på platsen där de borde känna sig som tryggast - i sitt hem och i nära relationer. Något som har fått stor uppmärksamhet under pandemin där många kvinnojourer i Sverige vittnat om att våldet mot kvinnor i hemmet ökar.
Organisationen Kvinna till Kvinna har sedan grundandet 1993 kämpat för kvinnors rättigheter och är i dag en av världens ledande kvinnorättsorganisationer.
Den nya kampanjen ”De lagliga övergreppen”, som är framtagen tillsammans med Animal, sätter fokus på mörkertalet. Många övergrepp får inte en plats i statistiken eftersom det kvinnor utsätts för inte ens klassas som brott på vissa håll. Kommunikationen syftartill att vända på perspektivet, uppmärksamma diskriminerande lagstiftning och på så vis berätta historien om kvinnors utsatthet på ett oväntat sätt.
– Det känns viktigt att lyfta frågorna kring jämställdhet på ett sätt som inte målar ut kvinnor som offer. I stället vill vi rikta uppmärksamheten mot strukturella problem, förtryckande lagar och diskriminerande traditioner, säger copywritern Amanda Julin i en kommentar.
Kampanjen lanseras i augusti för att sedan kommuniceras under hela det kommande året.
Arbetsgrupp
Uppdragsgivare: Kvinna till Kvinna
Byrå: Animal
Amanda Julin, copywriter
Charlotte Lindqvist, account director
Jakob Eriksson, Senior art director
Jakob Swedenborg, executive creative director