Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Kvinnliga bordshockeyfigurer ska främja jämställdhet – F&B Daily bakom kampanjen

Publicerad: 25 augusti 2022, 08:14

Med kampanjen hoppas Svenska spel kasta ljus på den ojämlika representationen inom svensk idrott.

Foto: Johanna Lundberg.

I samband med Damhockey-VM 2022 har F&B Daily för Svenska spels räkning tagit fram vad de kallar världens första kvinnliga bordshockeyfigurer. Syftet är att främja jämställdhet inom idrotten.


Ämnen i artikeln:

KampanjNyheterSvenska SpelF&B Daily

80 år efter att det första bordshockeyspelet byggdes i Toronto, Kanada, har Forsman & Bodenfors Daily skapat de första kvinnliga spelfigurerna. Fyra damlag har tagits fram: Sverige och Kanadas damlandslag, samt Brynäs och Djurgården som spelar i SDHL. Figurerna har skapats med hjälp av en 3D-printer och har målats för hand.

Kampanjen är framtagen för Svenska spel, och syftet med de ”världsunika” hockeyfigurerna är att främja jämställdhet inom idrotten och intresset för ishockey bland tjejer.

– Ojämlikhet mellan könen och könsroller upprätthålls överallt omkring oss. Ofta genom traditioner och beteenden som vi inte ens inser har den effekten. Det är bara när vi exponerar sådana situationer som vi kan få till en förändring. När vi upptäckte att det spel som vi älskade som barn aldrig har haft några kvinnliga spelfigurer visste vi att vi behövde göra något kreativt kring det, kommenterar Linda Lundgren och Andrea Sundström, kreatörer på F&B Daily, i ett pressmeddelande. 

Med kampanjen hoppas Svenska spel kasta ljus på den ojämlika representationen inom svensk idrott. Alla sponsorbidrag från Svenska spel fördelas lika mellan dam- och herridrotten, förra året handlade det om ca 300 miljoner kronor. 

Patrik Hofbauer, vd på Svenska Spel:

– Trots att det skett en tillväxt av tjejer inom hockeyn är nio av tio föreningsaktiva hockeyspelare killar. Snedfördelningen mellan killar och tjejer speglar även av sig i vilka idoler unga hockeytjejer möter. Här har vi som Sveriges största idrottssponsor ett ansvar. Vi behöver således bygga idoler inom svensk damhockey. Att det tagit hela 80 år innan vi fått möjlighet att spela bordshockey med damspelare visar på att det finns ett arbete att göra i hela idrottsvärlden. 

 

Foto: Johanna Lundberg.

Foto: Johanna Lundberg.

Arbetsgrupp

F&B Daily: 

Art Director: Linda Lundgren

Copywriter: Andrea Sundström 

Strateg: Helena Wård

Designer: Camilla Tengborg

Projektledare: Cecilia Ross 

Produktionsledare: Katarina Wredmark

 

Svenska Spel:

Ulrica Marcks von Würtemburg, projektledare kommunikation.

Johan Söderkvist, projektledare PR

Lina Östman, digital strateg

Anna Ekström, chef kommunikation

Mats Einarsson, sponsringsstrateg

Jimmy Sandberg, projektledare sponsring

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.