Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Läkare utan gränser: Det är enkelt att rädda liv

Publicerad: 26 september 2022, 09:28

En alltför mörk bild kan leda till att månadsgivarna tappar hoppet. I en ny kampanj från Läkare utan gränser presenterar New normal månadsgivandet som ett rätt enkelt val.

Ämnen i artikeln:

NyheterNew NormalLäkare utan gränser

Thomas Nilsson

thomas.nilsson@resume.se


Välgörenhetsorganisationer målar ofta upp en mörk bild av verkligheten. Bilden stämmer ofta men riskerar samtidigt att signalera hopplöshet, vilken kan leda till apati. I en ny kampanj från Läkare utan gränser, framtagen av New normal, vill de visa att organisationens grunduppdrag faktiskt är ganska enkel. Till syvende och sist handlar det om att rädda liv.

– Om vi gör det här rätt så kan det göra skillnad på riktigt, tänkte jag när vi fick briefen. Då blev det helt plötsligt svårare. Och nyhetsartiklarna om det förvärrade världsläget, om krig och kriser i Europa, gjorde inte saken bättre. Men samtidigt som allt blev svårare blev valet att hjälpa till mer och mer självklart. Ur det ganska märkliga sambandet kom idén för ”Ett enkelt val” till, säger Tora Essley, kreatör på New normal.

Kampanjen inleds med en film som kommer att visas i tv och online, under hösten kommer den att kompletteras med ytterligare enheter.

– Vi vill visa hur vår personal ställs inför tuffa beslut runtom i världen varje dag, ingen påstår att det i sig är enkelt. Däremot är det enkelt som givare att vara en fundamental del i vårt arbete att rädda liv och lindra nöd, säger Tove Olin, marknadschef på Läkare utan gränser i Sverige.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Läkare Utan Gränser:

Marketing Manager: Tove Olin

Marketing Project Manager: Isak Hagen

Digital Marketing Specialist: Simon Johansson

Editor: Åsa Nyquist-Brandt

Content Producer: Sara Simon Borsiin

MSF In-house Production Team

MSF Communications Department

New Normal:

Kreatör: Tora Essley

Kreatör: Björn Kusa

Copywriter: Herman Wistrand

Projektledare: Sofia Ekhlasi

Produktionsledare: Marcin Tallmarken

Strateg: Johan Henriksson

Wavemaker:

Senior Client Director: Magnus Lundström

Performance Director: Victor Arvidsson

Client Executive: Lisa Karlsson

Audio Video Manager: Caroline Sellberg

Print & OOH Manager: Pernilla Engström

Search Specialist: Ida Lindahl

Acne:

FilmDir: Daniel Wårdh

Dop/stills: Elias Bergkvist

EP: Fredrik Skoglund

Producent: Erik Essén

Service Slovenien: Bas produktion

Casting: Stella & Hugo

Casting: Emma Swenninger

Voice: Claudia Söderlind

Editor: Ali Alsalem

Grade: Axel Rundquist – Tint

Sound/mix: Robert Eklund – Red pipe

Music: Gustav Jennefors

3D animation: Boris Nawratil

Online: Ed Lever

Retouch stills: Anna-Maria Edvinsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev