Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Läkare utan gränser öppnade tom butik i centrala Stockholm

Publicerad: 11 november 2022, 09:31

Butiken helt utan varor pekade på det livsviktiga och enkla valet – att rädda liv

Foto: Chrisotffer Skogsmo


Tidigare i höst öppnade Läkare utan gränser en helt tom butik på Stureplan i Stockholm. Butiken fick namnet ”En enkel butik”, som med tomma hyllor och galgar pekade på det livsviktiga valet att rädda liv.

Ämnen i artikeln:

NyheterLäkare utan gränser

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se


Butiken fungerade som en förlängning av det ordinarie insamlingsarbetet för att göra det enklare för människor att hjälpa.

– Att rädda liv är ett enkelt val. Och för att göra det ännu enklare blåste vi affären ren på andra valmöjligheter. En helt ny shoppingupplevelse. Speciellt på Stureplan, säger Tora Essley, Kreatör på New Normal, i ett pressmeddelande.

I butiken kunde man ge gåvor som inte riktade sig mot något särskilt område utan används där Läkare utan gränser ser att den gör bäst nytta globalt.

–Vi ställs inför, vad som känns som, otroligt många val dagligen. Så pass många att det kan hämma vårt beslutsfattande och agerande. Genom butiken ville vi göra det motsatta och visa på det självklara och enkla valet att rädda liv, säger Astrid Littorin, PR-konsult på New Normal, i ett pressmeddelande.

Butiken var en pop up och höll öppet mellan den 30 september – 9 oktober.

Arbetsgrupp:

New Normal:

Kreatör: Tora Essley

Kreatör: Herman Wistrand

PR: Astrid Littorin

PR: Hannah Bengtsson

Copywriter: Björn Kusa

Designer: Henrik Jacobsson

Projektledare: Sofia Ekhlasi

Produktionsledare: Marcin Tallmarken

Strateg: Johan Henriksson

Läkare Utan Gränser:

Marketing Manager: Tove Olin

Marketing Project Manager: Isak Hagen

Digital Marketing Specialist: Simon Johansson

Content Producer: Linnea Boström

MSF Communications Department

Inredningsarkitekt: Olivia Åhman

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev