Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 15 oktober 2020, 10:59
Husväggar, lyktstolpar och elskåp. När Acne gör reklam för en ny utställning kring Alberto Giacometti, känd för sina långsmala figurer, är det med hjälp av reklamytor i samma form.
Den Schweiziske konstnären Alberto Giacometti är framför allt känd för sina mörka och långsmala avbildningar av människor och djur. Det har Acne tagit fasta på i utformningen kampanjen som ska locka besökare till en ny utställning på Moderna museet. Annonser har satts upp på avlånga reklamytor, så som husväggar, lyktstolpar och elskåp.
– Vår ambition var att återge verken i sin naturligaste form, som en skulptural avbild och i sin naturliga storlek. Att med konst dra uppmärksamhet till platser där man tidigare bara sett Bajen-klistermärken och klotter, hoppas vi kunna bjuda ögat på en överraskning, säger Ramiro Oblitas, Creative Director, ACNE, i ett pressmeddelande.
Utställningen kring Giacometti är den första stora utställningen kring konstnären i Sverige på över 20 år, och flera av verken har aldrig tidigare visats i Sverige. Syftet med utställningen är att presentera konstnärens skapelser på bredden för en ny generation besökare.
– Genom att presentera Giacomettis konstnärskap på oväntade platser hoppas vi både nå ut till de redan Giacomettifrälsta och samtidigt introducera Giacometti konstnärskap till en yngre och ännu oinvigd grupp, säger Charlotte Gateau, Kommunikationschef, Moderna museet
Kampanjen syns, utöver utomhusplaceringarna, även i print, direktreklam, DOOH och sociala medier.
Creative Director: Ramiro Oblitas
Account Director: Lovisa Friman Bendz
Account Manager: Malin Högström
Design Director: Ludvig Franzén
Designer: Jelena Loutchko
Creatives: Agnes Zetterman, Emma Kirsch, Jonas Frank
Final Art: Henrik Åkerberg