Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Lanserade båt i tystnad – skapade pr-värde på 30 miljoner

Publicerad: 28 september 2022, 11:00

Elbåtsföretaget X Shore grundades 2016 i Stockholm och är en ledande leverantör av elbåtar. Båtarna använder inga fossila bränslen och har mindre påverkan på det marina djurlivet än vanliga motorbåtar. För att skapa efterfrågan lanserade Vidd Agency konceptet ”Shhh”.

Ämnen i artikeln:

PRKampanjNyheter

Alicia Price

alicia.price@resume.se


X Shore lanserade nyligen en ny båtmodell till lägre pris och med förhoppningen att tilltala en bredare marknad, för att minska utsläppen inom båtvärlden. Vidd Agency fick i uppdrag att skapa förväntan, räckvidd, engagemang och inte minst konvertering inför lanseringen av den nya båtmodellen. Samtidigt ville man positionera varumärket som en progressiv aktör i den ganska konservativa branschen.

Devisen ”The Power of Silence” fick ligga till grund för konceptet ”Shhh”, som utnyttjar den globala symbolen för tystnad – ett hyssjande finger. Kreativt tog man ut det i den Skandinaviska naturen, samt företagets tillgångar inom tech och design.

– Den vågade inriktningen med att lita på produkten genom att tona ner den i all marknadsföring kräver en modig motpart. Vi klickade redan under pitchmötet och har sedan i våras jobbat tätt ihop med X Shore för att producera, kommunicera och synkronisera den här kampanjen som avslutades med en livesänd Keynote. Det har varit ett lagarbete från start till mål, säger Robert Furelid, vd på Vidd Agency.

Den nya båten lanserades i början av september och kampanjen har sedan dess genererat ett pr-värde på över 30 miljoner kronor för kund. Vidd Agency ansvarade för strategi och riktlinjer, varumärkespositionering, koncept, kreativ ledning, copy, produktion och material i projektet. Man var stöttande byrå inom pr, influencer marketing, sociala medier, paid och event.

– Vi visste att vi behövde en byrå som vi kunde lita på, och som kunde anpassa sig i storlek, kompetens och flexibilitet. Vidd visade på alla dessa egenskaper från första mötet och vacklande inte någonstans på vägen, säger Maria Sabbah, head of marketing på X Shore.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Bild 1/3  

Arbetsgrupp

Projektgrupp Vidd Agency:

Erik Leonsson: kreativ ledning, varumärkesstrategi

Robert Furelid: PR- och kommunikationsstrategi

Sabina Erlingson: Projekt- och produktionsansvarig

 

Projektgrupp X Shore:

Maria Sabbah, Hedda Hökfelt, Kasper Bröns, Maia Lidbeck

 

Övriga byråer:

Pr: Max Borges Agency, Deliberate PR

Event: Onemotion

SEO/SEM: Trickle

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev