måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Lanserade blixtkampanj mitt i uppståndelsen: ”Hatten av för snabba idéer”

Publicerad: 20 oktober 2021, 07:08

McDonalds var snabba på att slå mynt av Yes (Kanye Wests) besök.

Foto: Lauren Petracca Ipetracca/TT NYHETSBYRÅN

Kanye West, eller Ye som han nu vill kallas, skapade stor uppståndelse när han klev in på McDonalds i Trollhättan på tisdagen och beställde en rejäl portion mat. McDonalds, och Nord DDB, var inte sena att använda sig av uppståndelsen.

Ämnen i artikeln:

McDonaldsNord DDBKampanj

Joakim Wedholm

joakim.wedholm@resume.se


”Treat Yeself”. 

Bara timmar efter att allt från lokalmedia till rikstidningarna basunerat ut att Kanye West, numera Ye, käkat på McDonalds i Trollhättan slog ner lyckades reklambyrån Nord DDB och McDonalds slå mynt av uppståndelsen. I snabbmatskedjan sociala media-kanaler gick blixtkampanjen ”Treat yourself” ut till varumärkets följare.

”Hatten av till vår presschef Henrik Nerell som med lagom mycket salt i nypan får berätta vad vi tänker och känner om besöket i intervjuer för flera mediehus. Lyfter också på hatten för Johan Tennbäck och teamet på Nord DDB för snabba tankar och idéer för att svara upp på händelsen i SoMe”, skriver McDonalds marketing director, Staffan Ekstam, på Linkedin.

Att Ye, mer känd som Kanye West, är ett fan av McDonalds är känt sedan länge. I november 2018 tweetade han att McDonalds är hans favoritrestaurang och 2016 tweetade han ”McDonalds är mitt favoritvarumärke”. 2016 skrev han också en dikt, ”The McDonald's Man”, där han hyllade maten:

”McDonalds, damn

Them french fries look good tho

I knew the Diet Coke was jealous of the fries

I knew the McNuggets was jealous of the fries

Even the McRib was jealous of the fries

I could see it through his artificial meat eyes”

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev