Kampanj
Lanserade blixtkampanj mitt i uppståndelsen: ”Hatten av för snabba idéer”
Publicerad: 20 oktober 2021, 07:08
McDonalds var snabba på att slå mynt av Yes (Kanye Wests) besök.
Foto: Lauren Petracca Ipetracca/TT NYHETSBYRÅN
Kanye West, eller Ye som han nu vill kallas, skapade stor uppståndelse när han klev in på McDonalds i Trollhättan på tisdagen och beställde en rejäl portion mat. McDonalds, och Nord DDB, var inte sena att använda sig av uppståndelsen.
”Treat Yeself”.
Bara timmar efter att allt från lokalmedia till rikstidningarna basunerat ut att Kanye West, numera Ye, käkat på McDonalds i Trollhättan slog ner lyckades reklambyrån Nord DDB och McDonalds slå mynt av uppståndelsen. I snabbmatskedjan sociala media-kanaler gick blixtkampanjen ”Treat yourself” ut till varumärkets följare.
”Hatten av till vår presschef Henrik Nerell som med lagom mycket salt i nypan får berätta vad vi tänker och känner om besöket i intervjuer för flera mediehus. Lyfter också på hatten för Johan Tennbäck och teamet på Nord DDB för snabba tankar och idéer för att svara upp på händelsen i SoMe”, skriver McDonalds marketing director, Staffan Ekstam, på Linkedin.
Att Ye, mer känd som Kanye West, är ett fan av McDonalds är känt sedan länge. I november 2018 tweetade han att McDonalds är hans favoritrestaurang och 2016 tweetade han ”McDonalds är mitt favoritvarumärke”. 2016 skrev han också en dikt, ”The McDonald's Man”, där han hyllade maten:
”McDonalds, damn
Them french fries look good tho
I knew the Diet Coke was jealous of the fries
I knew the McNuggets was jealous of the fries
Even the McRib was jealous of the fries
I could see it through his artificial meat eyes”