Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Lantmännen i ny varumärkeskampanj – kontrasterar lantbruket mot rymdkapplöpningen

Publicerad: 15 september 2021, 08:42

”Länge leve jorden” har tagits fram i samarbete med Nord DDB. Budskapet är att Lantmännen jobbar för att hålla jorden bördig på den planet som som är vårt hem i dag, och ska vara det i morgon.


Ämnen i artikeln:

Nord DDBLantmännen

Kampanjen är en förlängning av Lantmännens långsiktiga reklamkoncept ”Tillsammans tar vi ansvar från jord till bord” som under flera år fokuserat på att kommunicera Lantmännens ansvarstagande genom hela produktionskedjan. Här vill Lantmännen lägga större fokus på själva lantbruket och hur de tillsammans med medlemmarna tar ansvar för och investerar i jorden.

Lantmännen bedömer att det är kommunikativt effektivt att ta ställning emot något är ett effektivt sätt att förtydliga vad de själva står för. I en tid där entreprenörer tävlar med sina visioner om att sätta sina första steg på mars valde Lantmännen här en dagsaktuell fråga som står i kontrast till verksamheten och varumärkets och långsiktiga vision.

– Ingen kan väl ha undgått den senaste tidens rymdkapplöpning mellan tre förmögna företagsledare som alla investerar stora summor pengar i kommersialiseringen av rymden. En tacksam satsning att kontrastera emot för att aktualisera Lantmännens jordnära frågor, säger Petter Dixelius, copywriter på Nord DDB i en kommentar.

Lantbruksmetoderna och maskinerna som syns i kampanjen är en del av vardagen på moderna svenska gårdar. Majoriteten av de medverkande i kampanjen är också yrkesaktiva bönder.

– Genom att gestalta modernt lantbruk på ett sätt som för tankarna till rymdresor och Mars-expeditioner vill vi uppmärksamma att jordkapplöpningen mot ett klimatneutralt jordbruk har börjat, säger Joel Ekstrand, art director på Nord DDB i en kommentar.

 

 

 

 

Lantmännen är ett kooperativ som ägs av svenska bönder och vinsten återinvesteras varje år i forskning och projekt för att kunna tackla de klimatutmaningar jordbruket står inför.

Filmerna och fotografierna i kampanjen är producerade och tagna på och kring Framtidsgården Bjertorp, Lantmännens egna ”ground control” där man på 890 hektar testar nya tekniker och metoder för framtidens hållbara jordbruk.

 

 

Arbetsgrupp

Reklambyrå: Nord DDB
Produktionsbolag: Bleck

Regissör: Tobias Granström

Stillbildsfotograf: Gustav Wiking, Skarp

Mediabyrå: Starcom

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nord DDBLantmännen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News