Kampanj
Larsen vill utmana den traditionella bilden av konjak
Publicerad: 25 april 2023, 08:50
Drama Queen har hjälp Larsen Cognac att ta fram ny varumärkesplattform.
Drama Queen har tagit fram ett nytt globalt kommunikationskoncept som utmanar idén om vem konjak är till för.
Larsen Cognac har historiskt positionerat sig som en uppstickare i den konservativa konjaksvärlden. Det senaste året har Larsen tillsammans med Drama Queen Stockholm arbetat fram en ny varumärkesplattform och kommunikationskoncept för att gjuta nytt liv i varumärket.
– Konjakskategorin har svårt att hänga med och oförmågan att nå fram till nya konsumentgrupper är en utmaning för alla konjaksvarumärken. Med det nya konceptet vill vi fortsätta att utmana den förlegade bilden av vem cognac är till för, när och hur den ska konsumeras, säger Mika Raukko, kategorichef Larsen Cognac i ett pressmeddelande.
Den aktuella kampanjen har bland annat rullats ut på utomhustavlor.
Det nya konceptet ”Discover” vänder sig mot nya målgrupper bortom den traditionella konjaktsdrickaren. Ambitionen är att kommunicera ett mer inkluderande, mångsidigt och autentiskt varumärke. ”Discover” bygger på insikten om att upptäckter får människor att växa. Så här skriver Larsen i pressmeddelandet:
"För att göra nya upptäckter behöver man se världen med nya ögon, våga följa sin nyfikenhet hela vägen och vara öppen för att ändra sina perspektiv."
Kommunikationskonceptet "Discover" är ett 360°-koncept som kommer gå i samtliga kanaler och media. Produktionsbolag är NewNew. Den globala kampanjen börjar rullas ut i april.
Arbetsgrupp
Larsen Cognac
Mika Raukko, Category Manager
Saransh Verma, Senior Brand
Manager
Audrey Fischmann, Senior Brand
Manager
Drama Queen
Morten Haargaard, Business
Director
Malin Akyol, Projektledare
John Lagerqvist, Creative Director
Anna-Karin Lundgren, AD
Fredrik Achatius, Copywriter
Johanna Björlin, Designer
Katarina Sjölinder, Designer
Produktionsbolag NewNew
Ysabel Knyphausen, Exekutiv producent
Josephine Strindberg, Producent Ea Czyz, Fotograf
Anton Liljegren, DOP
Peter Hansen, Light design & Retoush
Alfons Ksyt, Foto Ass
Amanda Ekström, Koordinator
Dylan Schüler, Prod Ass
Siri Edit Andersson, Styling
Åsa Camnert, Styling Ass
Robin Lycke, Stylist Ass
Josefina Zarmén, MuA
Daniella Ericson, MuA Ass
Elin Rudh, Hår
Louise Thornblad, Hår Ass
Matilda Bäckman, Set design