Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Lättade restriktioner gör att fler dricker mer – IQ och Perfect Fools manar till eftertänksamhet

Publicerad: 17 juni 2021, 09:36

Lättade restriktioner gör att många vill ta igen förlorad tid och fest, inte sällan med ett glas vin eller två. Med hjälp av klipp från sociala medier vill IQ och Perfect Fools att få fler att tänka ett varv till.


Ämnen i artikeln:

IQPerfect Fools

Efter ett drygt år av restriktioner är det lätt att hitta anledningar att fira nu när samhället öppnar upp. Inte sällan väljer vi att göra det med alkohol. En Sifo-undersökning på beställning av IQ visar att var tredje 18 till 34-åring skulle dricka mer om myndigheterna skulle lätta på sina restriktioner. I hela befolkningen svarade en knapp femtedel samma sak.

Förra året lanserade IQ och Perfect Fools kampanjen ”För att” där de lyfte fram hur lätt det är att hitta en anledning att dricka. Oavsett om det är fest eller inte, eller kanske just därför att det inte är fest. 

När restriktionerna nu är lättade tar de kampanjen ytterligare ett varv. Den här gången har de samlat in klipp från sociala medier för att bygga en mer autentisk känsla i reklamfilmen. 

– I filmen vill vi ta fasta på det speciella läge som råder nu, när samhället börjar öppna upp igen. Känslan av att det finns mycket som vi väntat på, mycket som drabbat oss, och att det kanske är lättare än någonsin att hitta ett ”för att”, säger Daniel Berg, copywriter på Perfect Fools.

IQ och Perfect Fools inledde sitt samarbete för tre år sedan när IQ efter 12 år gick vidare från Forsman & Bodenfors. 

– Vi hittar många tillfällen där det passar att ta sig ett glas eller fler, inte minst i sommar efter ett speciellt år. Det är lätt hänt att det blir lite mer än man tänkt, lite för ofta, utan att man funderar så mycket på det. Därför är det bra att stanna upp och reflektera över sina alkoholvanor – hur de påverkar en själv och omgivningen, säger Åsa Marken, varumärkessstrateg på IQ. 

IQ är ett dotterbolag till Systembolaget och har ett statligt uppdrag att arbeta för ett ”smartare förhållningssätt till alkohol”.

Arbetsgrupp

Åsa Markén - Varumärkesstrateg, IQ

Sara Dinwiddie - Projektledare, IQ

Selena Bahto Sehic - Projektledare, IQ

Perfect Fools - Reklambyrå

BleckOut - Produktionsbolag

Wavemaker - Mediabyrå 

Den tidigare ”För att”-kampanjen:

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

IQPerfect Fools

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.