Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Leif GW Persson gör reklamdebut – för sin egen Låda

Publicerad: 6 Mars 2020, 09:11

Foto: FLX

I centrum för kampanjen med Sveriges mest önskade reklamprofil står en tom bag-in-box.


Ämnen i artikeln:

Leif GW PerssonFelix Herngren

Häromåret genomförde Novus på uppdrag av Sveriges annonsörer en undersökning om vilken kändis svenskarna helst skulle se som reklamprofil. Överst på pallen placerade sig den folkkäre kriminologen Leif GW Persson (14%), framför Robert Gustafsson (8%) och Zlatan Ibrahimovic (6%).

– Studier visar att de vi har mest tilltro till när det kommer till uttalanden är experter, vilket Leif GW Persson personifierar. Han är dessutom väldigt folkkär och jag tror folk är nyfikna på hur han hade varit som reklamfigur, berättade Ulf Hermansson Samell på Sveriges Annonsörer i en kommentar till undersökningen.

När undersökningen genomfördes hade Leif GW Persson aldrig medverkat i reklam, men nu debuterar han som reklamskådis i en ny kampanj för sitt vin ”GW:s låda”. Filmen är regisserad av Felix Herngren och producerade av FLX.

– Jag har aldrig filmat med en professor i huvudrollen förut men Leif hanterade det precis som jag tycker att man ska göra med humorfilm, nämligen med ett stort allvar och precision, säger Felix Herngren.

I reklamfilmen har Herngren blandat två av Leif GW Perssons två passioner – vin och brottsfall. I det här fallet är det en tom bag-in-box som står i centrum för utredningen.

– Jag har fått många erbjudanden om reklamfilm. Men skulle aldrig göra reklam för något jag inte står för. Jag har själv valt vinet i GW:s låda för att jag gillar det och jag sätter gladligen mitt namn på det, säger Leif GW Persson.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.