Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Lendo ersätter monster med ”låneräddare” – här är nya konceptet

Publicerad: 30 juni 2021, 10:02

Efter fyra år byter Sveriges sjunde största annonsör ut sina ”lånemonster”. I det mer lättsamma och humoristiska ”Låneräddarna” får tittarna i stället lära känna en ny typ av räddningstjänst.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstLendo

Under våren inledde lånejämförelsetjänsten Lendo ett samarbete med Åkestam Holst. Ett första steg var att ta fram ett nytt kreativt koncept som ska ersätta det fyra år gamla konceptet byggt kring två håriga ”lånemonster”. Målet för Lendo är att det nya konceptet ska öka kännedomen vilket i sin tur ska få bolaget att växa. Nu presenterar parterna det nya konceptet ”Låneräddarna”. 

I ”Låneräddarna” har Åkestam Holst hittat på en organisation som likt Räddningstjänsten och Kustbevakningen ger sig ut för att rädda personer som närmar sig en lånefälla. I lanseringsfilmen får låneräddarna syn på en medelålders man som står i tallskogen och fingrar på en ny sportbil. Alarmklockorna ringer och låneräddarna lyckas i sista sekund rädda mannen från ett ofördelaktigt lån.

– Vi är oerhört spända på hur marknaden kommer att ta emot vårt nya kommunikationskoncept. Igår rullade vi ut själva lanseringskampanjen men där vi vidare under sommaren och hösten kompletterar med andra erbjudanden gentemot både konsument- och företagsmarknaden. Ett av våra viktigaste uppdrag är att hjälpa svenskarna till bättre lånevillkor och för att kunna göra det behöver vi påminna marknaden om vikten av att jämföra erbjudanden mellan olika lånegivare vilket vi på Lendo är ledande på i Sverige, säger Lendos vd Carl Brynielsson.

För att bibehålla viss kontinuitet har Lendo i det nya konceptet bibehållit sina varumärkesfärger och ljudlogotyp. ”Låneräddarna” fanns med redan i pitchfasen och förhoppningen är att det ska fungera både i breda räckviddskanaler och mer riktad annonsering. Kreatörer bakom konceptet är duon Karl Wikström och Tiago Pinho medan lanseringsfilmen är regisserad av Sara Haag.

– En avgörande faktor i alla reklamformat är castingen där vi har landat i en karaktär som vi tror svenskarna kommer att gilla och som hjälper oss att både särskilja Lendo i kategorin likväl bidra till att göra reklamen underhållande och intressant. Något som är avgörande i tider av reklamtrötthet och i en kategori som för många är relativt ointressant av någon konstig anledning, säger kreatörsduon.

Arbetsgrupp

Lendo:

VD: Carl Brynielsson, 

Head of Marketing : Zhenggang Yu

Brand Manager: Merike Gardner Svärd

Projektledare: Maria Hugosson

 

Åkestam Holst NoA:

Head of strategy: Jerker Winther

Planner: Frida Norén

Copywriter: Karl Wikström, Adam Reuterskiöld

Art Director: Tiago Pinho, Joakim Khoury

Creative Designer: Kenna Magnusson

Produktionsledare: Mimmi Morén

Client Lead: Jenny E Kaiser

Byråproducent: Petur Mogensen

 

BKRY NoA:

Formgivare: Jens Broman

 

Regissör: Sara Haag

Exekutiv Producent: Ylva Axell

Filmfotograf: Johan Palm

Stillbildsfotograf: Marcus Askelöf

Mediebyrå: Bizkit Havas

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstLendo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.