Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Lenovo satsar på produktleveranser direkt ur spelvärlden i nya kampanjen

Publicerad: 15 november 2021, 10:26

BBDO Nordics har tagit fram en spektakulär kampanj för Lenovo där bland annat en GTA-gangster som levererar paket med datorer i en stulen bil.


Ämnen i artikeln:

BBDO Nordics

Lenovo hör till ett av flera datorvarumärken som konkurrerar på en trång marknad marknad med starka konkurrenter. ”Gamers” är en viktig, men också kräsen målgrupp. Ofta talas det om användarnas motstånd för reklam, och en hög andel har adblockers installerade. Därför väljer Lenovo att försöka nå fram i bruset genom en annorlunda contentapproach, tillsammans med BBDO Nordics.   

– Vi jobbar mot en målgrupp där man måste tänka om och tänka nytt. Det går inte att fastna i det klassiska reklamtänket – här måste man lägga allt fokus på att ta fram content som känns som en naturlig förlängning av gamingvärlden och som verkligen intresserar målgruppen, säger Felix Nilsson, art director på BBDO Nordics i en kommentar. 

I den nya kampanjen får vi följa med från start till mål i vad Lenovo kallar ”legendariska leveranser”. Scenerna är direkt hämtade från gamingvärlden. Kampanjen inleds med ett SWAT- team som landar på taket till ett hyreshus i en familjär förortsmiljö. Vi får sedan följa med när de i sann CounterStrike-anda och i first person view tar sig ner genom huset och tillslut levererar datorn. 

För konsumenten som väljer att köpa en Legion-dator så kan detta bli verklighet. Företaget har nämligen utlovat en personlig legendarisk leverans under hösten. 

I våras lanserade Lenovo och BBDO Nordics kampanjen ”Metal Reviews”, där de tillsammans med ett metalband musiksatte produktrecensioner och de står även bakom initiativet Silver Snipers, gamingseniorerna som blev virala i internationell media.

Kampanjen publiceras på på Lenovo Sveriges Facebook och Instagram.

 

 

Arbetsgrupp

BBDO

Camilla Mossfeldt Redenstam, Business Lead

Felix Nilsson, AD

Joakim Estemar, Copywriter

Sara Mioni Samuelsson, Produktionsledare

Clara Ferdinand-Dreyfus, PR & Social Media


Lenovo

Lale Johansson, Consumer Marketing Manager


Parapix

Producent: Joakim Ottander

Regissör: Markus Virpiö

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

BBDO Nordics

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.