Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

LeoVegas svarar ministern i ny kampanj

Publicerad: 8 Maj 2020, 05:33

I dag går remisstiden ut för det lagförslag som Ardalan Shekarabi har lagt fram i syfte att minska spelandet i coronatider. Nu rullar ett av bolagen som kritiserat ministern – LeoVegas – ut en kampanj för att berätta om spelbranschen.


Ämnen i artikeln:

SpelreklamLeoVegas

Det har gått tre veckor sedan socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S) presenterade en åtstramad spelpolitik med hårdare restriktioner för onlinespel eftersom regeringen ser en fara med att riskspelande ökar under coronaviruset.

De tillfälliga ändringarna är tänkta att gälla fram till slutet av 2020 och i förslaget ska bland annat insättningarna begränsas till högst 5 000 kronor per spelkonto och vecka.
Samt att bonuserbjudanden begränsas till 100 kronor.

LeoVegas är ett av de spelbolag som i veckan gått ut och kritiserat den nya förslaget. I ett öppet brev som i veckan fått flera underskrifter från företrädare i spelbranschen anklagas regeringen och Ardalan Shekarabi för att skapa ett ”Vilda Västern 2.0”, att förslaget kommer driva spelarna utanför licenssystemet som infördes efter omregleringen av spelmarknaden den 1 januari 2019.

”Vi frågar oss varför Ardalan Shekarabi vill sänka sin egen spelreglering?” frågade sig spelbolagscheferna i skrivelsen.

I dag lanserar LeoVegas en ny kampanj i utomhus och printmedier med budskapet ”Ett kungligt spelbolag måste ta kungligt ansvar”. Annonseringen syftar till att berätta om spelbranschen och bolaget. Marknadsföringen komplettarar ordinarie utbudskampanjer.

Medverkar i kampanjen gör den tidigare landslagsmålvakten i ishockey Tommy Söderström, en av varumärkets många ambassadörer.

– Som för så många snabbväxande och relativt nya branscher finns det ofta en stor okunskap och oförståelse för verksamheten och dess branschlogik. Så är även fallet för spelbranschen, som vuxit snabbt de senaste åren och där branschen inte mäktat med att fullt ut förklara vad man gör och hur man strävar efter att hantera de utmaningar som finns säger Hans Uhrus, kommunikationsdirektör på LeoVegas i ett pressmeddelande.

Målgruppen för kampanjen är nya och befintliga spelare, men även de som inte spelar. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SpelreklamLeoVegas

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.