Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Levi's satsar på opinionsbildande kändisar i global hållbarhetskampanj

Publicerad: 19 april 2021, 10:29

Levi’s lanserar kampanjen ”Buy Better, Wear Longer” som i flera månader ska öka medvetenheten om konsumentens individuella ansvar för att lösa klimatkrisen. Med sig på tåget har klädmärket profiler som sångaren Jaden Smith, Youtubestjärnan Emma Chamberlain och fotbollsspelaren Marcus Rashford.


Ämnen i artikeln:

Levi'sHållbarhet

Kampanjen kommer att gå över flera plattformar och är en förlängning Levi's hållbarhetsarbete där varumärket vill att konsumenten ska använda plaggen under längre tid. På senare år har Levi's investerat i omställning av material och produktionsprocesser för att minska tillverkningens klimatavtryck. Enligt varumärkets egna beräkningar görs 70 procent av företagets truckerjackor och jeans med hjälp av en teknik där mängden vatten som används reducerar mängden vatten som används i tillverkningen. Samtidigt har modeindustrin stora utmaningar i hållbarhetsresan. Mellan 2000 och 2020 fördubblades klädkonsumtionen globalt, samtidigt som vi behåller de köpta plaggen hälften så länge som för 15 år sedan. Det är också utgångspunkten i ”Buy Better, Wear Longer”.

Kampanjen riktar sig till konsumenten i syfte att skapa en djupare förståelse över vilken skillnad som kan åstadkommas på individnivå, samt vilket ansvar som följer.

I kampanjen har Levi's satsat på att samarbeta med sex kända opinionsbildare med stort antal följare på sociala medier som tidigare har visat på stort engagemang i samhällsfrågor.

Tre av profilerna är:

Youtubestjärnan Emma Chamberlain med en förkärlek för second-hand som i flera videor har visat sina följare hur man kan ge gamla plagg nytt liv, på egen hand. 

Sångaren Jaden Smith som flera gånger lyft faktumet att jordens resurser krymper.

Fotbollsspelaren Marcus Rashford som på senare år har fått stor uppmärksamhet för sitt arbete med att hjälpa fattiga barn i Storbritannien. Han har bland annat drivit frågan om gratis skolmål för fattiga brittiska barn även under skolloven

Kampanjen kommer att synas i Levi's digitala och sociala medier och i tv.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Levi'sHållbarhet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.