Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Lexly väljer Tillsammans för varumärkesresa – här är första kampanjen

Publicerad: 2 september 2021, 08:21

Uppstickaren Lexly vill utmana hur man kommunicerar i advokatbranschen och lanserar nationell reklamkampanj i samarbete med Tillsammans.


Ämnen i artikeln:

Tillsammans

Den digitala juristutmaningen Lexly har under året tagit in 175 miljoner kronor från investerare. Nu siktar de på att öka kännedomen för varumärket.

Uppstickaren startade verksamheten 2004, under namnet Avtal24. Utgångspunkten var att göra juridiken tillgänglig för fler genom en plattform för digital juridisk rådgivning. I samband med namnbytet

Lexly bytte nyligen namn från Avtal24 och valde i samband med detta att bjuda in till en omfattande pitch för att ta hitta en ny samarbetspartner. Valet för på Tillsammans vars uppdrag blev att ta fram ett nytt kommunikationskoncept, uppdatera varumärkesprofilen samt utveckla en större kampanj för att förtydliga positionen.

– Det som Lexly nu gör är liknande resor som både bankvärlden och sjukvården har gjort när de förenklat tjänster och gjort dem mycket mer tillgängliga. Det är inte ofta man får möjlighet att vara med på en sådan resa som vi nu har fått i samarbetet med Lexly, säger Sofia Weman, managing director på Tillsammans i en kommentar.

Som en del i arbetet lanserar Lexly och Tillsammans en omfattande kampanj i veckan. Syftet till att tända lampan hos
konsumenter som inte vet att de kanske behöver juridisk rådgivning. Enligt Lexlys egna undersökningar är 85 procent inte medvetna om att de har juridiska behov. Kampanjen ska också avdramatisera svåra frågor som juridiken ofta medför, sådant som skilsmässor, delägarbråk och tvistemål. 

I Sverige har jurister under lång tid haft begränsade möjligheter till marknadsföring på grund av Advokatsamfundets etiska regler. Och i många EU-länder är det fortfarande strängt förbjudet att marknadsföra juridiska tjänster.

Som digital uppstickare inom branschen Lexly gör bolaget en storsatsning på kommunikation för att fortsätta driva på utvecklingen. För drygt ett halvår sedan rekryterades Ann-Charlotte Baudin som ny chief marketing officer till Lexly. Med 20 års erfarenhet från seniora roller inom försäljning och marknadsföring ska hon nu leda arbetet med att öka Lexlys närvaro och synlighet i breda kanaler som tv och radio, print och digitala kanaler.

Under våren inledde Lexly dessutom ett samarbete med mediebyrån Hear.

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Tillsammans

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News