Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 16 November 2020, 12:04
Lidl sticker ut hakan och vänder sig emot konkurrenternas julkampanjer med en reklamfilm som inte lovar en magisk jul.
December närmar sig och flera stora varuhus och varumärken har redan rullat ut sina årliga julkampanjer. Så även den tyska matkedjan Lidl, som i år släpper en animerad reklamfilm med målet att bryta mot traditionen av snälla julkampanjer.
Det en minut långa klippet börjar till synes med ett traditionellt anslag, och visar en flicka som möter en fågel vid ett insnöat fönster. Snabbt svänger dock tonaliteten. Rösten i reklamen sjunger:
”The world is hushed and white with snow. Lonely hearts meet through a window. Could a friendship be ahead? No, it's a Christmas ad from Lidl with great prices instead.”
I reklamfilmen gör Lidl även en blinkning till sin konkurrent Aldi, och deras maskot ”Kevin the Carrot”, genom att stoppa gaffeln i en morot och säga att Lidl inte behöver söta maskotar när morötter smakar så gott.
– Vi landade i idén att vi skulle ersätta de ouppnåeliga lovorden från några av våra konkurrenters julkampanjer, och erbjuda en riktig, sanningsenlig och levande jul som kändes mer trovärdig, säger Lidls marknadschef i Storbritannien, Claire Farrant, till Marketing Week.