Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Lidl driver med andra julkampanjer – gör blinkning till konkurrent

Publicerad: 16 November 2020, 12:04

Lidl sticker ut hakan och vänder sig emot konkurrenternas julkampanjer med en reklamfilm som inte lovar en magisk jul.


Ämnen i artikeln:

LidlJulkampanj

December närmar sig och flera stora varuhus och varumärken har redan rullat ut sina årliga julkampanjer. Så även den tyska matkedjan Lidl, som i år släpper en animerad reklamfilm med målet att bryta mot traditionen av snälla julkampanjer. 

Det en minut långa klippet börjar till synes med ett traditionellt anslag, och visar en flicka som möter en fågel vid ett insnöat fönster. Snabbt svänger dock tonaliteten. Rösten i reklamen sjunger: 

”The world is hushed and white with snow. Lonely hearts meet through a window. Could a friendship be ahead? No, it's a Christmas ad from Lidl with great prices instead.” 

I reklamfilmen gör Lidl även en blinkning till sin konkurrent Aldi, och deras maskot ”Kevin the Carrot”, genom att stoppa gaffeln i en morot och säga att Lidl inte behöver söta maskotar när morötter smakar så gott. 

– Vi landade i idén att vi skulle ersätta de ouppnåeliga lovorden från några av våra konkurrenters julkampanjer, och erbjuda en riktig, sanningsenlig och levande jul som kändes mer trovärdig, säger Lidls marknadschef i Storbritannien, Claire Farrant, till Marketing Week

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

LidlJulkampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.