Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Lidl och Garbergs lanserar första konceptet tillsammans

Publicerad: 20 april 2022, 11:45

I somras avslöjade Resumé att Lidl, som sedan 2017 varit kund hos Volt, upphandlade för en ny reklambyrå. Varumärket har en årlig mediabudget på 300 miljoner och valde till slut att flytta kontot till Garbergs. Nu har det första reklamkonceptet lanserats.


Ämnen i artikeln:

LidlGarbergs

Redan i början av sommaren spekulerades det att Lidl var ute efter en ny byrå, och i augusti bekräftade matvarukedjan att 300-miljonerskontot flyttades från Volt till Garbergs. Nu kommer det första reklamkonceptet från samarbetet.

LÄS MER: Bekräftat: Lidl väljer Garbergs: ”Vi blev positivt överraskade” 

Med avstamp i Lidls varumärkesfärger, blått och gult, lanseras det nya varumärkeskonceptet via tv under torsdagen. ”Blågul matglädje till röda priser” är namnet på kampanjen, som ackompanjeras av en omskriven version av den klassiska låten ”Sånt är livet”. 

– Vi älskade idén från första början, det nya konceptet och den nya låten fyller varumärket med energi och glädje samtidigt som vi får möjlighet att berätta om vår strävan att erbjuda mat av högsta kvalitet till bästa pris, säger Fredrik Marmbrandt, marknadschef på Lidl, i ett pressmeddelande.

Låtens nya text är skriven av Garbergs kreatörer och insjungen av Anna Bromee, och spelades in med både kapellmästare och orkester. I reklamfilmen framför Lidl-anställda en koreografi i butiken, men tack vare den särskilt skrivna låttexten funkar reklamen såväl i tv som i radio. 

– Vi tycker att vi har hittat ett bra sätt att berätta om och visa upp Lidls erbjudanden, vid sidan om den höga kvaliteten och de låga priserna lyfter vi fram matglädjen i allt från radio till film, säger John Lundquist Coey, art director på Garbergs. 

Konceptet kommer också synas utomhus, på bio, i print och sociala medier.

– Vi berättar om den höga kvaliteten, de låga priserna och framförallt den glädje och passion för bra mat som finns på Lidl, kommenterar Mehrnaz Bejne, projektledare och vd på Garbergs. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Lidl

Komersiell Direktör Robert Stekovic

Direktör Marknad & Kampanj Dieter De Ryck

Marknadschef Fredrik Marmbrandt

Marknadskoordinator Cecilia Edvinsson

Reklamchef Martin Jarstål

Chef Digital Marketing & Social Media Matthias Glöckler

Jenny Canborn Eenfeldt PR Specialist

Johanna Davidsson Gruppchef Kommunikation

Gabriella Goldman Varumärkes- CSR- och Kommunikationsdirektör

Garbergs

Projektledare Mehrnaz Bejne

Produktionsledare Anna Alfonzetti/Malin Boustedt

Byråproducent Malin Boustedt

Copy Fredrik Sundqvist

AD John Lundquist Coey

Formgivare Ola Johansson

Motion Designer Maja Nylund

Motion Creative Iris Rylander

Strateg Joakim Landin

Copy/låttext Jöns Hellsing

Filmproduktion Newland

Regissör Natanael Ericsson

Executiv producent Sophie Tamm Christensen

Producent Caroline Sandberg

Dop Jacob Ihre/The Talent Group

Koreograf Emma Evelein

Musik

Producent John F Swartling/Swartling Studio

Kapellmästare (Conductor) Krister Lundkvist

Sångerska Anna Bromee

Övriga:

Fotografer Aorta/Söderberg Agentur

Mediabyrå Starcom/Publicis Group

PR-byrå JMWGolin

Contentbyrå OTW

Repro BT Repro

Kampanjsite Avail

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

LidlGarbergs

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.