Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 20 april 2022, 11:45
I somras avslöjade Resumé att Lidl, som sedan 2017 varit kund hos Volt, upphandlade för en ny reklambyrå. Varumärket har en årlig mediabudget på 300 miljoner och valde till slut att flytta kontot till Garbergs. Nu har det första reklamkonceptet lanserats.
Redan i början av sommaren spekulerades det att Lidl var ute efter en ny byrå, och i augusti bekräftade matvarukedjan att 300-miljonerskontot flyttades från Volt till Garbergs. Nu kommer det första reklamkonceptet från samarbetet.
LÄS MER: Bekräftat: Lidl väljer Garbergs: ”Vi blev positivt överraskade”
Med avstamp i Lidls varumärkesfärger, blått och gult, lanseras det nya varumärkeskonceptet via tv under torsdagen. ”Blågul matglädje till röda priser” är namnet på kampanjen, som ackompanjeras av en omskriven version av den klassiska låten ”Sånt är livet”.
– Vi älskade idén från första början, det nya konceptet och den nya låten fyller varumärket med energi och glädje samtidigt som vi får möjlighet att berätta om vår strävan att erbjuda mat av högsta kvalitet till bästa pris, säger Fredrik Marmbrandt, marknadschef på Lidl, i ett pressmeddelande.
Låtens nya text är skriven av Garbergs kreatörer och insjungen av Anna Bromee, och spelades in med både kapellmästare och orkester. I reklamfilmen framför Lidl-anställda en koreografi i butiken, men tack vare den särskilt skrivna låttexten funkar reklamen såväl i tv som i radio.
– Vi tycker att vi har hittat ett bra sätt att berätta om och visa upp Lidls erbjudanden, vid sidan om den höga kvaliteten och de låga priserna lyfter vi fram matglädjen i allt från radio till film, säger John Lundquist Coey, art director på Garbergs.
Konceptet kommer också synas utomhus, på bio, i print och sociala medier.
– Vi berättar om den höga kvaliteten, de låga priserna och framförallt den glädje och passion för bra mat som finns på Lidl, kommenterar Mehrnaz Bejne, projektledare och vd på Garbergs.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Lidl
Komersiell Direktör Robert Stekovic
Direktör Marknad & Kampanj Dieter De Ryck
Marknadschef Fredrik Marmbrandt
Marknadskoordinator Cecilia Edvinsson
Reklamchef Martin Jarstål
Chef Digital Marketing & Social Media Matthias Glöckler
Jenny Canborn Eenfeldt PR Specialist
Johanna Davidsson Gruppchef Kommunikation
Gabriella Goldman Varumärkes- CSR- och Kommunikationsdirektör
Garbergs
Projektledare Mehrnaz Bejne
Produktionsledare Anna Alfonzetti/Malin Boustedt
Byråproducent Malin Boustedt
Copy Fredrik Sundqvist
AD John Lundquist Coey
Formgivare Ola Johansson
Motion Designer Maja Nylund
Motion Creative Iris Rylander
Strateg Joakim Landin
Copy/låttext Jöns Hellsing
Filmproduktion Newland
Regissör Natanael Ericsson
Executiv producent Sophie Tamm Christensen
Producent Caroline Sandberg
Dop Jacob Ihre/The Talent Group
Koreograf Emma Evelein
Musik
Producent John F Swartling/Swartling Studio
Kapellmästare (Conductor) Krister Lundkvist
Sångerska Anna Bromee
Övriga:
Fotografer Aorta/Söderberg Agentur
Mediabyrå Starcom/Publicis Group
PR-byrå JMWGolin
Contentbyrå OTW
Repro BT Repro
Kampanjsite Avail