Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Lidl slår mynt av Swedengate på Instagram – hyllas

Publicerad: 2 juni 2022, 09:28

Hashtagen Swedengate har fått sociala medier att explodera. I går tog Lidl chansen att koppla diskussionen till sin lågprisposition med ett inlägg som marknadsförde rabatterad falukorv på Instagram med budskapet ”Hos oss räcker pengen så att alla får vara med”.


Ämnen i artikeln:

LidlNyheter

Väntade du i barnrummet medan kompisen åt middag med sin familj i köket? På internet pekas svenskar ut som snåla under hashtaggen Swedengate. Allt började med att en
användare på nätforumet Reddit ställde en enkel fråga för en vecka sedan.

”Vad är det konstigaste du behövt göra hemma hos någon annan på grund av deras kultur eller religion?” och någon svarade:

”Medan vi lekte på hans rum ropade hans mamma att maten var klar. Och lyssna på detta. Han sa åt mig att VÄNTA på hans rum medan de åt. Det var fan galet”.

I början av veckan trendade Swedengate på sociala medier och har genererat en uppsjö av tweets och memes. Det påstådda svenska fenomenet har fått globalt genomslag. Med exempel från verkligheten och anekdotisk bevisföring kritiseras det kulturella uttrycket av många, andra tar företeelsen i försvar medan vissa förkastar att företeelsen förekommer överhuvudtaget.

Oavsett hur vanligt det är att kompisen inte blir bjuden på middag har Lidl tagit chansen att rida på internetfenomenet.

Under onsdagen publicerade dagligvarukedjan ett inlägg på Instagram som marknadsför en falukorv som är prisnedsatt med 25 procent. Annonsen innehåller copyn ”Stroganoff till alla. Även kompisen på rummet” och i caption skriver annonsören:

”Fick du också vänta på kompisens rum när kompisen skulle äta middag med sin familj? Hos oss räcker pengen så alla får vara med. Sån är Lidl. #Swedengate”

 

Flera följare hyllar varumärket i kommentarsfältet.

”Haha, Löneförhöjning till den som på den här reklamen”, skriver en användare.

”King move av Lidl”, skriver en annan. 

Under lunchtid på torsdagen hade Lidls instagram-inlägg totalt 6 108 likes och gick därmed om Lidls skämtsamma utspel när de ”välkomnade” nya Ica-Stig i början av 2021. Bakom posten om #Swedengate står PR-byrån JMWGolin i samarbete med Lidls marknads- och kommunikationsdirektör Bella Goldman.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

LidlNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.