Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Lime djurmärker elsparkcyklar – skänker pengar till WWF

Publicerad: 15 juli 2022, 07:32

Alla intäkter från de märkta elsparkcyklarna går under de kommande åtta veckorna till Världsnaturfonden WWF.

Stockholmare och andra på besök i huvudstaden som vill ta sig fram utsläppsfritt och samtidigt dra ett extra strå till stacken i kampen mot klimatförändringarna ska hålla ögonen öppna efter zebra- och andra djurmönstrade elsparkcyklar från Lime.


Ämnen i artikeln:

NyheterKampanj

Det är andra året i rad som Lime i samarbete med WWF väcker uppmärksamhet för klimatfrågan genom temat ”Lime in the Wild” i ett antal städer runtom i världen, inklusive Stockholm. Som del av den globala kampanjen och Limes initiativ #RideGreen täcker företaget ett antal av sina elsparkcyklar i djurmönster. 

Alla intäkter från de märkta elsparkcyklarna går under de kommande åtta veckorna till Världsnaturfonden WWF. De börjar rulla på Stockholms gator i mitten av juli, som del av ett globalt samarbete mellan WWF och Lime.

Under förra årets ”Lime in the Wild”-kampanj täckte Lime fler än 150 delade elfordon i djurmönster i 24 städer runtom i världen. Utöver Stockholm rullade de i London, Rom, Washington D.C, San Francisco, Christchurch, Seoul, Madrid, Milano, Santiago, Auckland och Portland. Lime donerade mer än 50 000 USD till WWF och de lokala WWF-kontoren för att stötta dem i deras viktiga arbete mot klimatförändringarna.

”Hållbarhet står i centrum för allt vi gör på Lime och vi är glada över att kunna samarbeta med WWF för andra året i rad med den här kampanjen. Målet är att öka medvetenheten kring transportsektorns föroreningar och dess effekter på klimatförändringarna”, säger Andrew Savage, global hållbarhetschef på Lime. ”Eftersom transportbranschen orsakar en så stor andel av de växthusgasutsläpp som leder till klimatförändringar vill vi arbeta globalt med städer, såväl som deras invånare och besökare, för att göra transporter i stadsmiljö mindre fossilberoende”.

Den aktuella kampanjen är en del av ett bredare globalt samarbete mellan Lime och WWF för att skapa bättre städer utan föroreningar. Initiativet #RideGreen innefattar även utbildningsinsatser för att lyfta fram nyttan med miljövänligare transportalternativ samt gräsrotsinitiativ för mer hållbara transporter i stadsmiljöer.

De som åker Lime får också möjlighet att ge löpande stöd till WWF:s klimatarbete genom att ansluta sig till Lime Hero. Genom detta program kan man runda av priset på sin åktur uppåt och donera mellanskillnaden till WWF.

Förra året blev Lime världens första mikromobilitetsföretag att få sina klimatmål validerade av Science Based Targets Initiative (SBTi). Detta innebär att Limes mål för koldioxidutsläpp, inklusive leveranskedjan, är i linje med Parisavtalet.

 

 

 

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterKampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.