Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Lindex gör nytt försök att fira Sveriges första kvinnliga statsminister – kritiseras

Publicerad: 1 december 2021, 10:53

Lindex har gjort ett nytt försök att hylla att Sverige får sin första kvinnliga statsminister. Men nu får den kritik för att ”femwasha”.

Foto: Pressbild/TT Nyhetsbyrån

När Magdalena Andersson (S) valdes till ny statsminister, och kort efter avgick, hann Lindex hyllande printannons redan gå i tryck. Nu har de gjort ett nytt försök. Den här gången avgick hon inte – men Lindex får ny kritik för att ”femwasha”.


Ämnen i artikeln:

LindexKampanjAnnonsering

När Magdalena Andersson (S) valdes till Sveriges första kvinnliga statsminister var Lindex snabbfotade att ta vara på ögonblicket och hyllade gärningen i en printannons. 

Lindex planerade att publicera annonsen i DI, DN och GP. När Magdalena Andersson (S) begäran att bli entledigad kom in strax efter 17.30, hade annonsen redan gått till tryck i DI och viss upplaga av DN.  

LÄS MER: Lindex print-tabbe i regeringskaoset: ”Vi hann inte pausa annonsen”

Kändes det nervöst inför andra printannonsen med tanke på hur den första gick?

– Nej, denna gång väntade vi med att publicera annonsen efter kungens konselj, som hölls igår. Men visst, man kan aldrig vara riktigt säker på hur händelser utvecklas. Skam den som ger sig, säger Lindex global creative director Martin Cedergren till Resumé.

Men den här gången får klädkedjan kritik.

”Vad har Lindex gjort för kvinnor?” Den frågan ställs just nu i Facebook-grupper på internet efter att Lindex igen publicerat en annons som hyllar att Sveriges riksdag för andra gången valt en kvinnlig statsminister.

Den andra annonsen har fått kritik för ”pinkwashing”, det står lite om kroppspositivism och inkluderande på er hemsida, men vad gör ni konkret för kvinnor?

– Vi har fått in bra feedback kring att det saknas en tydlighet kring vad Lindex gör specifikt för kvinnor. Det är information vi behöver göra mer tillgänglig har vi insett, och det kanske även borde framgått i annonsen. Vårt reason to talk i det här avseendet är att Lindex higher purpose är att ”Empower and inspire women everywhere” och det jobbar vi med många olika sätt. Därför ville vi uppmärksamma att Sverige fick sin första kvinnliga statsminister, säger Martin Cedergren och tillägger att de jobbar med en rad organisationer, bland annat Wateraid och Rosa bandet.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Ämnen i artikeln:

LindexKampanjAnnonsering

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.