Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Lindex nya kampanj – underklädernas osynliga stöd

Publicerad: 18 januari 2022, 09:51

Lindex går ut i en kampanj om det osynliga stödet som underkläder ger – genom hela livet.


Ämnen i artikeln:

LindexMartin CedergrenNew Land

Lindex senaste kampanj, ”Your invisible support”, handlar om livet som kvinna, och stödet som underkläder står för. Det är en av de större kampanjer som genomförs sedan Martin Cedergren blev global creative director på Lindex i somras.

LÄS MER: Han blir global creative director på Lindex: ”Min resa går nu vidare till något jag verkligen brinner för” 

– Vårt mål var att skapa en film med stor igenkänning. Som en hyllning till kvinnolivet och allt vad det innebär. Det fina i att vara kvinna i både med- och motgångar. Att det blev just ordet support kändes självklart för oss, säger Linda Nellemo, copywriter på Lindex, i ett pressmeddelande.

Reklamfilmen är skapad tillsammans med produktionsbolaget New Land och regissören Olivia Kastebring, och följer flera kvinnor i olika situationer. Allt ifrån en cykeltur till en festkväll, dejt eller arbetsintervju. 

– Med de långsamma och cineastiska scenerna och med en nästintill statisk kamera, har vår strävan varit att hitta ett sätta att porträttera kvinnorna med värme och kärlek. Vi vill hitta ett eget sätt som bryter mot den rådande trenden med snabba klipp och verkligen landa i varje karaktär, säger Hanna Wickelgren-Löthman, art director på Lindex.

Med kampanjen vill klädkedjan ta ett steg till för att bli mer inkluderande. I en undersökning fann man att 93 procent av kvinnor hittar sin storlek på Lindex, en procentsats man vill öka genom att bjuda in kvinnor i ett speciellt utvecklingprogram.

– Vi genomför nu ett program för kvinnor som inte hittar sin storlek eller rätt passform hos oss i dag, att vara med i vår utveckling framåt och utvärdera nya modeller och innovationer, säger Elin Herngren, design and buying manager lingerie på Lindex.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Lindex

Martin Cedergren, Creative Director

Hanna Wickelgren-Löthman, Art Director

Linda Nellemo, Creative Copy

Frida Kifeldt, Project Leader

 

Produktionsbolag: new—land

Olivia Kastebring; Director

Pepe Gay De Liebana, DoP

Erik Torell, Executive Producer

Dea Saračević, Producer

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.