Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 18 januari 2022, 09:51
Lindex går ut i en kampanj om det osynliga stödet som underkläder ger – genom hela livet.
Lindex senaste kampanj, ”Your invisible support”, handlar om livet som kvinna, och stödet som underkläder står för. Det är en av de större kampanjer som genomförs sedan Martin Cedergren blev global creative director på Lindex i somras.
– Vårt mål var att skapa en film med stor igenkänning. Som en hyllning till kvinnolivet och allt vad det innebär. Det fina i att vara kvinna i både med- och motgångar. Att det blev just ordet support kändes självklart för oss, säger Linda Nellemo, copywriter på Lindex, i ett pressmeddelande.
Reklamfilmen är skapad tillsammans med produktionsbolaget New Land och regissören Olivia Kastebring, och följer flera kvinnor i olika situationer. Allt ifrån en cykeltur till en festkväll, dejt eller arbetsintervju.
– Med de långsamma och cineastiska scenerna och med en nästintill statisk kamera, har vår strävan varit att hitta ett sätta att porträttera kvinnorna med värme och kärlek. Vi vill hitta ett eget sätt som bryter mot den rådande trenden med snabba klipp och verkligen landa i varje karaktär, säger Hanna Wickelgren-Löthman, art director på Lindex.
Med kampanjen vill klädkedjan ta ett steg till för att bli mer inkluderande. I en undersökning fann man att 93 procent av kvinnor hittar sin storlek på Lindex, en procentsats man vill öka genom att bjuda in kvinnor i ett speciellt utvecklingprogram.
– Vi genomför nu ett program för kvinnor som inte hittar sin storlek eller rätt passform hos oss i dag, att vara med i vår utveckling framåt och utvärdera nya modeller och innovationer, säger Elin Herngren, design and buying manager lingerie på Lindex.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Lindex
Martin Cedergren, Creative Director
Hanna Wickelgren-Löthman, Art Director
Linda Nellemo, Creative Copy
Frida Kifeldt, Project Leader
Produktionsbolag: new—land
Olivia Kastebring; Director
Pepe Gay De Liebana, DoP
Erik Torell, Executive Producer
Dea Saračević, Producer