Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Linnea Henriksson i Svanens kampanjsatsning: ”Kombinationen humor och seriös information nyckeln”

Publicerad: 8 Februari 2021, 09:20

Med artisten Linnea Henriksson som ny ambassadör vill Svanen få fler företag att bli licensinnehavare och svenskarna att ”svana”: ”Många konsumenter upplever reklamtrötthet vad gäller hållbarhetsbudskap på grund av greenwashing” säger kommunikationschefen.


Ämnen i artikeln:

Svanen

Sedan 2018 har Svanen, Nordens officiella miljömärkning, och The Amazing Society samarbetat utifrån Svanens nya kommunikationsstrategi med ambitionen att skapa ett mer samtida, emotionellt och personligt varumärke. Kännedomen kring Svanen är hög (97%) men preferensen och kunskapen hos konsument behöver stärkas. Den utmaningen mynnade ut i förra årets kommunikationskoncept där Brita Zackari lanserade verbet ”svana” för att sätta ord på alla hållbara handlingar, stora som små, och därmed enkelt uppmuntra konsumenterna till en mer hållbar livsstil. 

En kommunikationsinsats som hade till syfte att modernisera varumärket, öka relevansen och visa hur konsumenter kan göra skillnad på individnivå. Därtill en kampanj som riktade sig till producenterna i syfte att möjliggöra att licensinnehavare kunde delta och applicera budskapet på sina svanen-märkta produkter. 

Kampanjen lanserades i början av februari 2020. En dryg månad senare slog pandemin till och både Svanen och licensinnehavare tvingades fokusera på andra frågor. Varumärket underhöll i stället ”svana” i de egna kanalerna – på Instagram, Facebook och den egna hemsidan.

Under hösten började marknads- och kommunikationschefen Christian Quarles van Ufford samt Christina Knight och hennes kolleger på byrån att utarbeta en strategi för 2021, att ta ’Svana’-kampanjen vidare på ett relevant och inspirerande sätt.

Den nya kampanjen lanseras i dag den 8 februari, nu med en ny ambassadör - artisten Linnea Henriksson.

 

 

– I vår undersökning Svanen-barometern ser vi att konsumenter vill lära sig mer om hållbarhet och ändra sitt beteende, men de vet inte hur.  Här har Svanen en viktig roll att spela med 20 000 Svanen-märkta produkter och tjänster för konsumenter att välja emellan. Vi arbetar på uppdrag av regeringen utan vinstsyfte och står för en oberoende granskning av högt ställda miljökrav. Många konsumenter upplever också reklamtrötthet vad gäller hållbarhetsbudskap på grund av den greenwashing som pågår. Därför stöttar vi företag med Svanen-märkta produkter i hur de bäst kan kommunicera med konsumenter, säger Christian Quarles van Ufford.

En effekt av pandemin är att klimatavtrycket har klivit ned på nivåer vi inte har sett på väldigt länge, även om det inte är tillräckligt för att nå FN:s klimatmål. I Sverige är flygresandet nere på samma nivåer som under 1980-talet. Det har skett en global minskning av koldioxidutsläppen som hade varit svår att se utan den exceptionella situation som covid-19 skapade. Även konsumtionen har minskat och människor har på ett annat sätt än tidigare haft möjlighet att reflektera. Svanen upplever att intresset för hållbarhetsfrågor har fortsatt att öka under 2020. Samtidigt som företag vill ta nästa kliv i sin omställning och därmed också i hållbarhetskommunikationen. 

– Pandemin har fått många av oss att ifrågasätta våra invanda mönster och prioriteringar, både vad gäller arbete, konsumtion och livsstil. Här har Svanen en tydlig och viktig roll att spela för att inspirera människor i den omställning de gärna vill åstadkomma, men kan känna sig vilsna i, säger Christina Knight.

Artisten Linnea Henriksson har under sina år i offentligheten flera gånger visat sitt engagemang för miljö- och hållbarhetsfrågor. 

– Det är viktigt för oss att ha en stafettlöpare i kampanjen som på riktigt är intresserad av frågan. Linnea är genuint engagerad, är folklig och har förmågan att inspirera på ett personligt sätt, säger Christina Knight.

Linnea Henriksson kommer att använda sina egna kanaler för att uppmana sina följare att svana. Tanken är att samarbetet ska integreras i det vardagliga innehållet, inte handla om en fiktiv roll som ambassadör. I år ska kommunikationen dessutom via Linnea Henriksson tydligare än i föregående kampanj kopplas till arbetet mot licensinnehavarna.

Till detta har Svanen tagit fram ett kampanjkit som licens-innehavarna kostnadsfritt kan använda i sin kommunikation. Under fjolåret deltog över 100 företag. 

Enligt de data som Svanen har beställt från Kantar Sifo fick varumärket ett bra genomslag av förra årets kampanj i relation till investeringen med 28% i målgruppen miljömedvetna och en total kampanjräckvidd på 22%. 81 procent av mottagarna uppfattade att Svanen var avsändare för kampanjen och 36% angav att de redan ’svanar’.

– Sammantaget tycker jag att vi har hittat en kampanjupplevelse som är uppskattad. Jag tror att det humoristiska anslaget i kombination med seriös information har varit nyckeln. Det sista vi vill är att tittaren ska känna skam över att de gör fel, säger Christian Quarles van Ufford. 

Kampanjen har tyngdpunkten på rörligt innehåll och kommer att synas bland annat i sociala medier, på YouTube, i utomhusmedia och i licensinnehavarnas egna kanaler. Därtill kommer Svanen.se att uppdateras med innehåll kopplat till hur man uppnår en mer hållbar livsstil. 

Arbetsgrupp

Svanen

Miljömärkning Svanen

Ragnar Unge - VD

Christian Quarles van Ufford - Marknads- & Kommunikationschef

Uta Hönemann - Projektledare

Cecilia Wilhelmsson - Content Manager

Anna Norberg - Pressansvarig

Linda Näkne - Produktionsledare


The Amazing Society:

Robin Hallgren - Projektledare

Susanna Hillborg - Produktionsledare

Henrik Jansson - Planner

Christina Knight - Executive Creative Director

Jessica Pope - Art Director

David Lie - Copywriter

Mikael Finér - Designer

Sara Peterson - Content Specialist

Ottman Grönberg - Media specialist

Ebbe Sundberg - Producent

Ali Alsalem - Content creator

Albin Händig - Fotograf

Linnea Henriksson - Influencer/Aller media


Produktionsbolag NewNew:

Tilde Franzén - Exec. Producent

Julia Knave - Producent

Lucia Haag - Regissör

August Sandström - DOP

Peter Wendin - Klippare

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Svanen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.