Kampanj
Livsviktiga prylar i centrum i årets Faktum-kalender
Publicerad: 10 november 2020, 13:47
Foto: Press
12 prylar, 12 historier och 12 månader. Så sammanfattas temat i tidningen Faktums kommande kalender, framtagen av reklambyrån Volt.
Drygt ett år har gått sedan reklambyrån Volt klev in som gatutidningen Faktums nya byrå, ett samarbete som bland annat resulterat i årets kalender som tagits fram under temat ”Om jag hade stålar”.
Även inför 2021 har Volt tagit fram Faktums kalender, som denna gång kretsar kring prylarna som krävs för att överleva på gatan. 12 Faktum-försäljare har fått välja ut var sin pryl, med kravet att den kan betyda skillnaden mellan liv och död. Det rör sig bland annat om en telefon, en penna och torktumlarludd. Till varje sak finns även en berättelse från säljaren.
– I tider som dessa, gäller det att vara förberedd. Och ingen vet bättre än Faktums försäljare vad som krävs för att överleva både kris och vardag. I den här kalendern får vi ta del av försäljarnas livserfarenheter och vilka tolv grejer som är viktigast i deras överlevnadskit. Oavsett var du befinner dig, oavsett när, säger Sarah Britz, chefredaktör på Faktum, i ett pressmeddelande.
Kalendern kommer att säljas både på gatan och digitalt. Hälften av intäkterna går till försäljaren.
– Med 2021 års kalender ville vi förmedla vad som skapar överlevnad, utöver självklarheter som mat, värme och vatten. Det är en hyllning till försäljarna och allt som får dem att klara dagen, säger Lars Jansson, art director på Volt.
Foto: Press
Arbetsgrupp
Foto:
Bisse Bengtsson
Fotoassistent: Nigel Perry
Styling:
Sophia Bratt
Faktum:
Peter Kronvall, VD
Sarah Britz, Chefredaktör
Anna-Lisa Gustavii, Marknads- och eventansvarig
Volt:
Art Directors: Lars Jansson, Molly Rennéus
Copywriters: Elisabet Fischer, Kristoffer Wernald, Daniel Jakobsson
Projektledare: Jenny Meckbach Sehlstedt
Produktionsledare: Susanna Svedjeholm
PR: Martina Larsson
Planner: Rebecka Gustafson
Originalare: Åsa Stjärnquist
Retusch: Staffan Kjellvestad