Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 7 februari 2020, 12:20
Foto: Pressbild
Kampanjen ”Folkhälsoalgoritmen” från Lloyds Apotek tar hjälp av sökdata från Google och statistik från Folkhälsomyndigheten för att visa var risken för vab är som störst i landet. Utifrån det erbjuder Lloyds Apotek rabatter till människor där den behövs som mest.
Ämnen i artikeln:
KampanjAtt googla sjukdomar och symtom är vanligt, speciellt under februari månad då vab-risken är som störst. Med bakgrund av det har Lloyds Apotek tagit fram ”Folkhälsoalgoritmen”, en kampanj som med hjälp av sökdata från Google samt statistik från Folkhälsomyndigheten kan visa var risken för vab är som störst i landet.
Datan som uppdateras varje dag avgör sedan det rabatterade priset – ju högre risk desto mer rabatt på till exempel värktabletter eller vätskeersättning.
– Syftet med initiativet är att hjälpa människor klara av vabruari- både genom att ge lägre priser i områden där flest VABar, men även genom rådgivning i våra apotek runtom i landet. Vi har låtit priserna i vår e-handel på sjukdomsrelaterade produkter avgöras baserat på hur Sverige har googlat sjukdomar och symptom. Vi vill vara en hjälpande kraft och göra mest nytta där det behövs som mest, säger Sebastian Wickberg, head of commercial på LloydsApotek, i ett pressmeddelande.
Ämnen i artikeln:
Kampanj