Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

LO gör kampanj om arbetare som inte kan stanna hemma: ”Våra medlemmar osynliggörs”

Publicerad: 25 januari 2022, 10:00

Med en dokumentär kampanj vill LO visa upp verkligheten för en majoritet av deras medlemmar.

Foto: LO/Pressbild

Samtidigt som tjänstemannasverige fokuserar på hemmaarbetet och alla problem som det medfört lanserar LO en kampanj för att belysa den andra sidan – de som inte kan lämna jobbet mitt i en pandemi.


Ämnen i artikeln:

Kampanj

Av LO:s alla medlemmar är det bara sex procent som har arbetat hemifrån.

Nu vill LO bygga upp stoltheten hos förbundets medlemmar – och visa tjänstmannasverige att alla inte kan jobba på distans under pandemin. 

– De kommunikativa målen är att visa upp att LO-medlemmar har gått till jobbet varje dag under pandemin med alla de risker som det faktiskt innebär. Det har varit mycket fokus på hemmajobbarna. Det är så klart något nytt att så många har haft möjlighet att jobba hemma. Men det är bara sex procent av LO-förbundens medlemmar som har haft den möjligheten, säger Åsa Märs, kommunikationschef på LO.

”Våra medlemmar osynliggörs”

Organisationen använder dokumentära fotografier för att visa verkligheten för sina medlemmar som är på väg till jobbet under dygnets alla timmar.

– Att den kommer just nu är att vi behöver uppmärksamma våra medlemmar och hur deras verklighet ser ut. Det var väl ingen som trodde att den här pandemin skulle hålla i sig i närmare 2 år. Risken är att våra medlemmar osynliggörs, det vill vi ändra på. Att kampanjen görs just nu beror också på att vi håller på med ett större varumärkesarbete och att vi behöver utveckla bilden av oss själva, säger Åsa Märs.

Kampanjen är redan igång i LO:s egna kanaler och drar igång nästa vecka utomhus och i tidningar och och kommer utvärderas genom att mäta kännedom och lojalitet, samt att LO kommer göra analyser deras egna digitala kanaler. På onsdag har de sin valupptakt där de presenterar budskap och kommunikationsstrategier fram till valet.

Bild 1/3  

Foto: LO/Pressbild

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.