måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Loomis nya kampanj ska sätta kontanter högre upp på agendan

Publicerad: 25 januari 2023, 11:07

”Jag blev nekad betala med kontanter på sjukhuset. Tur att jag hade en vän som kunde betala.” Så lyder ett av citaten i Loomis Sveriges nya opinionsbildande kampanj där annonserna har autentiska citat.

Ämnen i artikeln:

Nyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


Loomis är en central aktör inom distributionen av kontanter i Sverige. Varje dag fraktas mynt och sedlar i värdetransportbilar, från Skåne i söder till Luleå i norr. Den 24 februari 2022 inleddes den ryska invasionen av Ukraina, uttag av kontanter ökade rejält och Loomis gick upp i dubbla skift.

Det är just kontanternas funktion i samhället som är kärnan i Loomis nya opinionsbildande kampanj.

– Ett samhälle utan kontanter är mycket sårbart. Jag tror att det senaste årets ökade debatt om kontanter gjort att fler svenskar har blivit medvetna om de risker som finns med ett kontantlöst samhälle, säger Karin Stålhandske, vd Loomis Sverige i ett pressmeddelande. 

Loomis vill sätta kontanter på den politiska agendan, och samtidigt nå ut till den breda allmänheten. För att få ut budskapet att kontanter är både en beredskaps- och inkluderingsfråga, satsar Loomis bland annat på opinionskampanjer i sociala medier.

Budskapen i kampanjen bygger på autentiska citat, som från början är kommentarer från läsare på förra årets sociala medier kampanj.

 

– De som lever i digitals utanförskap, eller vill ha valfrihet att kunna använda både kontanter och digital betalning måste först ha tillgång till kontanter och därefter möjlighet att använda dem, kommenterar Karin Stålhandske.

Loomis Sveriges kampanj #kontantfragan finns på sociala medier mellan den 23 januari och 3 mars 2023.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev