Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Lurade Googles algoritmer för att visa på klädindustrins klimatpåverkan

Publicerad: 17 Januari 2020, 09:58

Genom att skapa 3D-kopior av populära klädesplagg med dolda klimatbudskap och SEO-tagga dem på samma sätt som originalen uppmärksammade Tradera och Nord DDB kunderna på den cirkulära konsumtionens klimatmässiga fördelar.


Ämnen i artikeln:

TraderaNord DDB

Våren 2019 inledde Tradera ett samarbete med Nord DDB och i höstas presenterade parterna ett nytt koncept med fokus på hållbarhet. Under vintern satte man konceptet genom att gå tungt i utomhusmedier. 

Nu presenterar parterna en lite smalare digital kampanj som gick under julhandelns mest intensiva del.

Nord DDB tog först reda på vilka sökfraser med koppling till mode som var mest populära. Det handlade om sökord som ”vita sneakers”, ”blå dunväst” och ”fuskpäls”. Därefter skapade man 3D-modeller av plaggen men gömda budskap om modeindustrins klimatpåverkan. För att ”lura” Googles algoritm och hamna högt upp i sökresultaten taggades 3D-modellerna med samma SEO-taggar som originalbilderna. Enligt Nord DDB lyckades kuppen och inom kort visades 3D-replikorna med de gömda budskapen jämte liknande produkter. De som klickade på länkarna slussades vidare till Traderas sajt och möttes av information om second hand-shoppingens klimatmässiga fördelar.

– Tradera har drivit cirkulär konsumtion i 20 år, men frågan har aldrig varit mer aktuell än i dag. I en tid när nya prylar och kläder blir både billigare och mer lättillgängligt, så är vår roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin. Genom att använda Googles algoritm vill vi påverka konsumenterna och ge dem en tankeställare när de är i shoppingmood och påminna om att det finns hållbara alternativ, säger Chantal Olsson, brand manager på Tradera.

Se casefilmen och exempel från kampanjen nedan.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

TraderaNord DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.