Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Lyko går mot strömmen – lanserar största kampanjen hittills

Publicerad: 25 Mars 2020, 09:50

Kalle Eliasson, marknadschef på Lyko, lyfter fram vikten av att i coronavirusets tidevarv hålla fast vid sina planer.


Ämnen i artikeln:

LykoHonesty

Sedan coronaviruset slog klorna i världen har många annonsörer, oavsett sektor, valt att pausa eller kraftigt skära ned på sin marknadsföring. En kategori bolag som dock ser ett uppsving i försäljningssiffrorna är de e-handelstunga. 

I veckan lanserade Lyko, som säljer skönhetsprodukter, sin största kampanj hittills. Kampanjen och det nya konceptet, framtagen av Honesty-gruppen, kommer att gå i digitala medier, tv och utomhus. Enligt Kalle Eliasson, marknadschef på Lyko, fanns det inga planer på att ställa in kampanjen på grund av coronavirusets spridning.

LÄS MER: Annonsörerna som kampanjar om annat än corona – så effektivt är det

– Vi har jobbat med lanseringen av vårt nya kommunikationskoncept en tid och har såklart inte räknat med den här tajmingen, men ärligt talat så tror jag inte att tajmingen behöver vara fel. Jag tror det är viktigt att man håller fast vid sina planer och jobbar på i så stor utsträckning som möjligt. Det finns ett slut på den här krisen också. Så snart som möjligt hoppas vi alla, skriver han i ett mejl till Resumé.

De annonsörer som trots coronavirusets spridning fortsatt annonsera har i många fall ändrat sin tonalitet och budskap. Enligt Kalle Eliasson behövdes det i Lykos fall inga såna förändringar och den enda effekt coronaviruset hade på kampanjen var mindre förändringar i mediemixen.

Kalle Eliasson berättar vidare att de i tider av karantän sett en ökad försäljning, särskild tydlig är skillnaden i Norge, Finland och Danmark där man infört vidare restriktioner än i Sverige. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

LykoHonesty

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.