Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Lykos rabattmiss ledde till 25 000 beställningar

Publicerad: 1 Juni 2020, 11:12

Lyko råkade ge kunderna 1000 snarare än 100 kronor i rabatt, något ledde till beställningar på 25 miljoner kronor. Medarbetaren bakom misstaget hyllades dock med blommor och high-fives.


Ämnen i artikeln:

Lyko

Förra veckan erbjöd e-handelsbolaget Lyko, som säljer skönhetsprodukter och hudvård, sina kunder 100 kronor i rabatt om de handlade för minst 1000 kronor. Rabatten gavs via ett samarbete med en extern sajt. Någonstans längs vägen blev det dock en nolla för mycket, och de kunder som handlade för 1000 kronor fick lika mycket i rabatt. Ryktet spred sig snabbt på sociala medier och innan man internt på Lyko upptäckte misstaget hade de mottagit orders kopplade till rabattkoden på cirka 25 miljoner kronor. 

Medarbetaren som var ansvarig för misstaget bestraffades dock inte, tvärtom. Lykos vd Rickard Lyko valde att hylla hen med blommor och high fives.

– Jag insåg direkt att det var den mänskliga faktorn, men jag är noll intresserad av att hänga någon som gör ett misstag, det är inte den typ av företag som jag vill driva, berättar Rickard Lyko för Resumé.

Mejlet som gick ut till de kunder som utnyttjat den överdimensionerade rabattkoden.

Om ett företag ger en rabatt som köparen bör inse är för bra för att vara sann har företaget i fråga rätt att annullera köpet. De som utnyttjat koden kompenserades i stället med 300 kronor i rabatt. Många av kundsamtalen stod Rickard Lyko, som också brukar hoppa in som lagerarbetare, själv för.

– Några försökte spela lite tuffa men de allra flesta tog det rätt bra. En kille skojade om att han skulle ”plocka mig” men sen skrattade vi bara och det sammanfattar situationen rätt bra. Jag hymlar inte med att det är vi som gjort ett misstag och då förstår de flesta. Jag dömer inte heller de som försökt utnyttja situationen, berättar han.

Att hylla hen som stod för misstaget gjordes eftersom Rickard Lyko upplever att många storbolag har personal och mellanchefer som är rädda för att göra misstag, något som han menar sinkar hela organisationen.

– Jag är livrädd för att vi ska hamna i en sån situation. Många storbolag har en sån intern rädsla att saker som ska gå snabbt dras i långbänk uppåt i organisationen. Alla kan göra ett misstag och då bör man som företagsledare bara titta på varför det skedde snarare än att skälla ut personen i fråga.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Lyko

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.