Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

M och Acne visar bilen som portal till nya platser

Publicerad: 5 maj 2021, 11:36

Alltid kul när en kund tror på en, åtminstone på papperet, flummig idé, säger Acnes copywriter David Aronson.


Ämnen i artikeln:

Acne

En lika enkel som fantasirik men ändå sanningsenlig beskrivning av en bil är att den fungerar som en portal. Du kliver in, och när du kliver ut igen befinner du dig oftast på en annan plats. Det är grundinsikten som Acnes nya kampanj för Volvos bildelningstjänst M vilar på. 

LÄS MER: Volvo Car Mobility gör största varumärkessatsningen sedan lanseringen

Acne och M har sedan start försökt bygga bilden av att använda bildelningstjänster är en lika given del av framtiden som att vi streamar både film och musik.

– Vår tjänst utgår ifrån människors beteenden och behov. För många, speciellt i städer, behöver man bara en bil då och då. Med den här kampanjen vill vi förmedla känslan av hur enkelt det är att förflytta sig i vardagen och som alltid inspirera ännu fler till att bryta rutinen av ett traditionellt bilägande, säger Anders Erlandsson, chief marketing officer på M.

Kampanjen ”Kliv in” går i tv, i digitala kanaler samt i print. 

– Det började i känslan när man hoppar in i en bil och ska i väg på äventyr. Därifrån kändes det naturligt att använda dörren som en portal och symbol för allt man kan göra. Sedan är det alltid kul att M trodde på oss och vår, på papperet, flummiga idé, säger David Aronson, copywriter på Acne.

Den appbaserade tjänsten lanserades 2019 och finns numera i de flesta av landets större städer. Förra sommaren hade 70 000 kunder registrerat sig i appen, som dock dras med stora förluster.

Arbetsgrupp

M

Anders Erlandsson, CMO

Madeleine Lassoued, Head of Marketing

Peter Viksten, Creative Director

Mikael Lundin, Brand Director 

 

 

Acne

Daniel Wall, Creative Director

David Aronson, Copywriter

Chris Hagberg, Art Director

Henrik Åkerberg, Final Art

Johanna Gradin, Account Director

Sofia Jönsson, Account Director

Malin Högström, Account Manager

Olle Lindgren, Executive Producer

Acne Film

Daniel Skoglund, Regissör

Mats Wolgers, Producent

 

VFX: Tint

Ljud: Ponytail

Musik: Malcolm Pardon, Deadmono

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Acne

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.