Kampanj
M och Acne visar bilen som portal till nya platser
Publicerad: 5 maj 2021, 11:36
Alltid kul när en kund tror på en, åtminstone på papperet, flummig idé, säger Acnes copywriter David Aronson.
Ämnen i artikeln:
AcneEn lika enkel som fantasirik men ändå sanningsenlig beskrivning av en bil är att den fungerar som en portal. Du kliver in, och när du kliver ut igen befinner du dig oftast på en annan plats. Det är grundinsikten som Acnes nya kampanj för Volvos bildelningstjänst M vilar på.
LÄS MER: Volvo Car Mobility gör största varumärkessatsningen sedan lanseringen
Acne och M har sedan start försökt bygga bilden av att använda bildelningstjänster är en lika given del av framtiden som att vi streamar både film och musik.
– Vår tjänst utgår ifrån människors beteenden och behov. För många, speciellt i städer, behöver man bara en bil då och då. Med den här kampanjen vill vi förmedla känslan av hur enkelt det är att förflytta sig i vardagen och som alltid inspirera ännu fler till att bryta rutinen av ett traditionellt bilägande, säger Anders Erlandsson, chief marketing officer på M.
Kampanjen ”Kliv in” går i tv, i digitala kanaler samt i print.
– Det började i känslan när man hoppar in i en bil och ska i väg på äventyr. Därifrån kändes det naturligt att använda dörren som en portal och symbol för allt man kan göra. Sedan är det alltid kul att M trodde på oss och vår, på papperet, flummiga idé, säger David Aronson, copywriter på Acne.
Den appbaserade tjänsten lanserades 2019 och finns numera i de flesta av landets större städer. Förra sommaren hade 70 000 kunder registrerat sig i appen, som dock dras med stora förluster.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
M
Anders Erlandsson, CMO
Madeleine Lassoued, Head of Marketing
Peter Viksten, Creative Director
Mikael Lundin, Brand Director
Acne
Daniel Wall, Creative Director
David Aronson, Copywriter
Chris Hagberg, Art Director
Henrik Åkerberg, Final Art
Johanna Gradin, Account Director
Sofia Jönsson, Account Director
Malin Högström, Account Manager
Olle Lindgren, Executive Producer
Acne Film
Daniel Skoglund, Regissör
Mats Wolgers, Producent
VFX: Tint
Ljud: Ponytail
Musik: Malcolm Pardon, Deadmono