Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Malmö-byrå gör kampanj på Pornhub: ”Lekte runt med extremerna”

Publicerad: 2 februari 2021, 12:15

Odd Company grundades 2018 av Eric Calderon (t.v) och Adam Mikkelsen (t.h).

Foto: Montage

En ny kampanj signerad svenska reklambyrån Odd Company ska få porrsurfare att lära sig mer om hållbarhet. ”Oavsett hur mycket fakta människan har tillgång till så kommer alltid populärkultur att vara en starkare förändringsdrivare”, säger byråns vd och medgrundare Adam Mikkelsen.


Ämnen i artikeln:

KampanjMiljö

En ny kampanj på porrsajten Pornhub nyttjar pastischens komiska effekt för att få besökare att öka kunskapen om hållbarhet. Bland annat syns porrstjärnorna Asa Akira och Kira Noiri i en serie videos där tittaren bland annat uppmanas att dra ner på sin köttkonsumtion och ta med sig egen påse till mataffären istället för att köpa en ny. För varje visning lovar Pornhub att donera till miljöorganisationen ”2030 or Bust”, som också ligger bakom kampanjen. Bakom det kreativa arbetet står en desto mindre aktör – Malmöbaserade Odd Company. 

– Vi blev kontaktade av 2030 or Bust efter att vi gjort en pr-kampanj för app-baserade hoppstyltor som blev viral, säger Adam Mikkelsen, vd och medgrundare för reklambyrån Odd Company. 

– Vi började prata om hur vi kunde uppmärksamma miljöproblemet och hur folk kan engagera sig. Det började med att vi lekte runt med extremerna. Sen var det organisationen som i sin tur haft tidigare konversationer med bolaget som äger Pornhub.

Kampanjen, som går under namnet Sexstainability, publicerades för drygt en vecka sedan och kommer att pågå under en månad. Adam Mikkelsen beskriver reaktionerna som överlag positiva. 

Han lyfter fram Pornhub som en bra plattform för att nå ut, men påpekar samtidigt att det finns en del moraliska tveksamheter förenat med Pornhub. Bland annat gick 40 kvinnor i slutet av förra året ihop i en stämning mot ägarbolaget Mindgeek, med hänvisning till att plattformen publicerat material utan deras tillåtelse. 

– Tillsammans med organisationen landade vi i att man måste jobba på alla fronter, på gott och ont, för att lösa miljöfrågan. När vi kombinerar det så här lite som att två extremer möts. Den här kampanjen gör hållbarhet sexigt. Generellt kan man säga att oavsett hur mycket fakta människan har tillgång till så kommer alltid populärkultur att vara en starkare förändringsdrivare. 

Såg ni några anledningar till att inte använda just Pornhub?
– Vi hade aldrig jobbat med Pornhub om det inte var för att vi fick möjligheten att använda deras enorma megafon för att prata om hållbarhet. Det är något vi riktat in oss på och kommer att jobba med alltmer. Jag är själv delad vad gäller att jobba med multinationella bolag som minskar jordens livslängd med sin produktion. Sen förstår jag att det finns en enorm problematik med porrbranschen. Men Pornhub är en plattform liksom Youtube, och vi landade i att det var rätt att använda deras räckvidd. 

Hur har det varit att jobba med Pornhub?
– Ur ett kommunikationsbyråperspektiv är de nog den kund som lämnat störst utrymme för kreativitet. De har länge varit en inspirationskälla för andra varumärken i hur man kan använda sin megafon till något otippat. 

Odd Company grundades 2018 av Adam Mikkelsen och Eric Calderon och har bland annat arbetat med kunder som TUI och Pernod Ricard. 

Läs mer: Barnen är de nya reklampelarna i sociala medier – var femte inlägg är marknadsföring 

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

KampanjMiljö

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.