Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Malmö stad vill öka valdeltagandet med hjälp av Malmös falafelstånd

Publicerad: 5 september 2022, 13:32

Budskapet ”Använd din röst” har tryckts upp på snabbmatspapper som delas ut på snabbsmatsställen över hela Mamlö.

Nu lanserar Malmö stad en kampanj som ska få fler att använda sin röst, genom att ta hjälp av stadens snabbmatsstånd och använda sig av unga röster.


Ämnen i artikeln:

KampanjReklamMalmöNyheterBBDO NordicsMalmö Stad

Kampanjen ”Använd din röst” är ett initiativ från Malmö stad som samverkar med civilsamhället för att öka valdeltagandet. I år röstar rekordmånga förstagångsväljare och Malmö är en av kommunerna med lägst valdeltagande bland 18-29 åringar.

I kampanjen har man tagit hjälp av ett 50-tal näringsidkare som driver snabbmatsställen i stan för att sprida budskapet att använda sin röst. 

– Vi testar ett nytt grepp där vi har tryckt upp budskapet ”Använd din röst” på snabbmatspapper som har delats ut till snabbmatsställen över hela Malmö. Tanken med detta är påminna om vikten av den egna rösten och att bidra till nya samtal i sammanhang där Malmö stad annars inte kommunicerar, säger Carolin Sjöholm, projektledare och kommunikatör på stadskontoret i ett pressmeddelande. 

Responsen från de engagerade näringsidkarna har varit genomgående positiv.

Kampanjen består även av att fyra unga Malmöprofiler med olika bakgrunder får berätta öppet och ärligt om vad demokrati betyder för dem och deras relation till att rösta.

– Att en ung Malmöprofil som många andra unga Malmöbor följer i sociala medier går ut och säger att han tycker att demokrati är något fint och viktigt som vi måste ta vara på och vara tacksamma för, tror vi kan spela roll åtminstone för några - både på kort och lång sikt, säger Carolin Sjöholm.

Bakom kampanjen står BBDO Nordics som nyligen också genomförde den uppmärksammade kampanjen med stönande soptunnor tillsammans med Malmö stad.

– Det är såklart ett drömprojekt att få hjälpa Malmö stad att öka valdeltagandet bland förstagångsväljare i Malmö genom att förvandla stadens falafelställen till valstugor, säger Petter Dahlskog, projektledare på BBDO Nordics.  

Kampanjen ska försöka öka valdeltagandet bland förstagångsväljare

 

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.