onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Malmös snuskiga soptunnor uppmärksammas av Last Week Tonight

Publicerad: 22 december 2022, 08:24

Elin Wikberg och Rebecca Grimshorn, kreatörer på BBDO Nordics, blev glatt överraskade av att kampanjen ”Snacka snusk” tog ´

Foto: Elin Wikberg / Johan Nilsson/TT / Skärmdump Last Week Tonight

De stönande soptunnorna i Malmö tog Sverige med storm i somras. Sedan dess har nyheten spridit sig utrikes, till New York och tv-programmet Last Week Tonight. ”Vi hade aldrig kunnat tänka oss att en nedskräpningskampanj skulle få sådan här spinn,” säger kreatörerna bakom kampanjen.

Ämnen i artikeln:

NyheterBBDO Nordics

Alicia Price

alicia.price@resume.se


I somras kunde Resumé avslöja att reklambyrån BBDO Nordics låg bakom Malmö stads stönande soptunnor. Ett sätt att få malmöiterna att slänga sitt skräp på rätt plats, och en kampanj som fick uppmärksamhet riket runt och även utrikes.

– Att människor inte orkar ta hand om sitt skräp är ett problem som årligen kostar skattebetalarna 2 miljarder kronor, och har förödande effekter för både samhället och miljön. Det finns massvis av soptunnor i Malmö, så egentligen borde detta inte vara ett problem. Faktumet är att beteendet att skräpa ner i grund och botten är något irrationellt. Det är förmodligen också därför tidigare kampanjer med rationella argument inte har gett önskad effekt, menade Allex Olsson, planner på BBDO Nordics.

LÄS MER: Byrån bakom de stönande soptunnorna: ”Ett nytt sätt att tackla ett uråldrigt problem” 

Senare fick soptunnorna också en uppföljare, i form av ett erotiskt ljuddrama som utspelade sig på Malmös gator. Och nu har även New York-baserade John Oliver uppmärksammat kampanjen.

I Last Week Tonight pratar komikern om aktuella händelser med mycket humor och satir. Programmet är en inspirationskälla till exempelvis Svenska nyheter med Kristoffer Appelquist. I avsnittet, som är webbexklusivt, jämför han Malmö med Ohio och skickar ett antal hemsökta dockor till sångerskan Nina Persson, som bor i Malmö, för att slänga i soptunnorna. Last Week Tonight lyckades också programmera in nya repliker till soptunnorna.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Resumé hörde givetvis av sig till BBDO Nordics Malmö-kontor efter att ha sett inslaget. Där jobbar kreatörerna Elin Wikberg och Rebecca Grimshorn, som beskriver inslaget som en total överraskning – en ”riktig smällkaramell så här innan jul”.

Vad tycker ni om inslaget?
Vår bild är att inslaget tagits emot positivt, både internationellt men framför allt i Malmö. Det känns som att vår kampanj inte bara lyckats få folk att slänga skräp, utan också satt Malmö på världskartan som en framåtlutad stad. Om vi var starstruck när The Daily Show tog upp vår kampanj så är det inget i jämförelse med vad vi känner nu. Vi hade aldrig kunnat tänka oss att en nedskräpningskampanj skulle få sådan här spinn.

Vad tänker ni om beskrivningen av staden som ”Sveriges Ohio”?
– Helt ärligt är vi, precis som John Oliver, lite osäkra på vad jämförelsen innebär. Om det är regnet och förkärleken till grå New Balance finns det kanske en och annan likhet. Det vi med säkerhet kan säga är att alla städer i världen borde vara stolta över att bli jämförda med Malmö. 

Hur ser framtiden ut för soptunnorna?
– Även om vi har sett att användningen av soptunnorna har ökat, är vi långt ifrån klara i vår kamp emot nedskräpningen i Malmö. Men ingen gillar en spoiler så vi säger inte mer än så.

Arbetsgrupp

Rebecca Grimshorn, art director

Elin Wikberg, copywriter

Charlotte Harbäck, grafisk designer

Linn Persson, grafisk designer

Lisa Thunander, grafisk designer

Allex Olsson, planner och PR

Adin Rozajac, digital strateg

Cecilia Elmerson, produktionsledare

Petter Dahlskog, projektledare

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev