söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Människorättsorganisationen uppmanar dig att ”diktaturkompensera” din vinterresa

Publicerad: 29 november 2022, 10:13

Verktyget lanserades i början av november och följs bland annat av reklam i kollektivtrafiken.

Människorättsorganisationen Civil Rights Defenders vill få folk att diktaturkompensera sina semesterresor. Med hjälp av ett nytt verktyg kan resenärer själva räkna ut hur stort beloppet blir – ju sämre demokrati desto större kompensation. Idén är utvecklad tillsammans med Prime Weber Shandwick.

Ämnen i artikeln:

KampanjNyheterPrime

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


Under de senaste åren har det blivit allt vanligare att företag erbjuder sina kunder möjlighet att klimatkompensera sina köp, inte minst vid köp av flygresor. Men inspiration från just klimatkompensation lanserar människorättsorganisationen Civil Rights Defenders nu ett nytt verktyg för vad man kallar ”diktaturkompensation”. Diktaturkompensation är precis vad det låter som, ett sätt att kompensera för att man åker till länder som inte är demokratiska. 

Civil Rights Defenders skriver i ett pressmeddelande att 1,6 miljoner svenskar årligen reser till en diktatur, vilket motsvarar mer än var tionde fritidsresa. Enligt siffror som organisationen lyfter fram beräknas svenska turister bidra med över 1,8 miljarder årligen till utländska diktaturer. Samtidigt blir antalet diktaturer allt fler.

– Thailand, Dubai och Turkiet är länder dit många svenskar åker vind för våg helt oreflekterat. Vi hoppas att diktatukompensation ska få trötta svenskar att få upp ögonen för den sjuka verklighet med tortyr och förtryck som pågår bortom bamseklubbarna. Med det här verktyget kan folk faktiskt bidra och stötta människorättskämpar ekonomiskt, kommenterar Petter Lublin, creative director på Prime Weber Shandwick, som varit med och tagit fram idén. 

LÄS MER: Jonatan Unge avskaffar demokratin – i Civil Rights Defenders brädspel

Verktyget lanserades i början av november och följs av reklam i kollektivtrafiken, sociala medier och tidningar, med start den 21 november. Enheterna kombinerar resereklamens traditionella grafiska uttryck med provokativ copy för att skapa både igenkänning och eftertanke.

– Annonserna ska visa på den krocken mellan vad som egentligen pågår i de här länderna och de glättiga semesterbilder vi är så vana vid. Vi har tagit mycket inspiration från resereklam där man faktiskt marknadsför diktaturer med skrattande familjer och färgglada paraplydrinkar, kommenterar Inez Härneman, copywriter på Prime Weber Shandwick.

Mikael Ehrlington, kampanj- och marknadsansvarig på Civil Rights Defenders, säger i pressmeddelandet:

– Vår ambition är att så många som möjligt vill börja diktaturkompensera sina resor, på samma sätt som företag, organisationer och privatpersoner i dag klimatkompenserar. Vi tycker att resebolagen som varje år skickar hundratusentals resenärer till de här länderna har ett ansvar och vi ser gärna att de omfamnar diktaturkompensation på samma sätt som de gjort med klimatkompensation. 

Diktaturkompensationen är baserad på forskningsinstitutet V-dems index över auktoritära länder i världen, världens största demokratiindex. Ju mer auktoritärt ett land är desto högre kompensation genererar vistelsen. Resans längd, landets moms samt en genomsnittlig dagsbudget bestämmer sedan den totala kompensationen.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Prime:

Hanna Dahlborg, kundansvarig

Ella Stork, projektledare

Carl Jannerfeldt, Executive Creative Director

Petter Lublin, Creative Director

Inez Härneman, Copywriter

Jonas Axelsson Fisk, Copywriter

Åsa Skyttle, Designer

Kalle Mattson, Designer

Daniel Wahlström, PR-specialist

Lisa Ström, planner 

 

Civil Rights Defenders:

Mikael Ehrlington, Kampanj- och marknadsansvarig

Anna Magnard, Insamlingschef

Catrin Söderberg, Strategisk kommunikatör

Emmy Blad Jokinen, Digital strateg

Erik Helldén, Marknad

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev