måndag5 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Matriket – Lidl:s största lansering i Sverige någonsin

Publicerad: 24 april 2023, 09:21

Lidl samlar alla svenska varor under varumärket Matriket. För att uppmärksamma den nya produktlinjen satsar livsmedelskedjan på en film anpassad till det kortaste annonsformatet – 6-sekundaren.

Ämnen i artikeln:

GarbergsLidlKampanjPR-kampanjReklamkampanj

Andreas Rågsjö-Thorell

andreas.thorell@resume.se


Lidl har blivit lite av folkets vinnare i debatten om de höga matpriserna. Därtill har deras kommunikation hyllats i sociala medier och prisats i effekttävlingar – och prissänkningskampanjen i början av året gav många nya fans. Nu gör de sin största produktlansering någonsin i Sverige – och de gör det med en film som visar hundratals produkter på bara 6 sekunder.

– Som kreatörer utmanas vi allt oftare att göra kortare format, den här gången valde vi att helt och hållet vända på den gängse kampanjstrukturen och låta en ”bumper” inspelad i realtid bli det centrala i kampanjen, alla andra filmlängder bygger på slowmotion-versioner, berättar Fredrik Sundqvist, copywriter på Garbergs i ett pressmeddelande.

Kampanjen ska snabbt nå ut och etablera det nya varumärket på den svenska marknaden. Alla varor som bär namnet Matriket kommer från svenska gårdar och producenter och finns att handla i samtliga svenska Lidl-butiker.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp


Lidl
Kommersiell Direktör: Robert Stekovic
Direktör Marknad & Kampanj: Robert Uwira
Marknadschef: Fredrik Marmbrandt
Teamchef Marketing Strategy: Madeleine Lind
Media Manager: Cecilia Edvinsson
Reklamchef: Martin Jarstål
Chef Digital Marketing & Social Media: Matthias Glöckler


Garbergs
Projektledare: Mehrnaz Bejne
Produktionsledare: Anna Alfonzetti/Malin Askelöf
Byråproducent: Malin Askelöf
Copy: Fredrik Sundqvist
AD: John Lundquist Coey
Formgivning: Ola Johansson
Original: Carola Edlund
Motion Design: Maja Nylund/Najeb Albakar
Design: Paul Kulhorn/Lowe Steiner
Strateg: Joakim Landin
Låttext: Jöns Hellsing/Fredrik Sundqvist/John Lundquist Coey


Filmproduktion
Produktionsbolag: Bleck Film

Regissör: Stylewar
Executiv Producent: Sofia Swahn
Producent: Samuel Hahn/Agnes Ahlstedt
DoP: Gösta Reiland/The Talent Group
Set Designers: Koja/The Talent Group
Musik

Producent: John F Swartling/Swartling Studio
Kapellmästare (Conductor): Krister Lundkvist
Sångerska: Anna Bromee


Övriga:
Mediabyrå: Starcom/Publicis Group
PR-byrå: JMWGolin
Contentbyrå: OTW
Repro: BT Repro
Kampanjsite: Avail

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev