Kampanj
Matsmart lanseras internationellt – visar bisarrt matsvinn i nya reklamfilmer
Publicerad: 5 maj 2020, 08:13
I en serie reklamfilmer dramatiserar Matsmart hur e-handeln räddar varor från att bli matsvinn.
I samma veva som Matsmarts påbörjade sin internationella resa för tre år sedan valde bolaget att inleda ett samarbete med TBWA Stockholm. Nu lanseras ett nytt utseende och reklamfilmer framtagna i samarbete med BRF.
Briefen från Matsmart handlade om att ta fram en ny grafisk profil, ett nytt namn för den internationella satsningen och ett kommunikationskoncept för att lansera bolaget på bred front.
Nu efter ett års arbete rullas resultatet ut. En ny grafisk profil är inspirerad av tecknade superhjältar och pop art, med distinkta färger och bubbliga ikoner. På så sätt vill Matsmart, med lust och utan pekpinnar locka fler kunder att delta i omställningen.
– Matsvinn är en fem gånger större klimatutmaning än flyget. Men vi behöver inte fler måsten eller pekpinnar, vi behöver lösningar. Lösningar som kan ta hand om matsvinnet i stor skala och samtidigt fungera i människors vardag. Idag kämpar 20% av Europas befolkning med att ha råd med mat för hela månaden, säger Matsmarts grundare Ulf Skagerström i en kommentar.
I Sverige har bolaget valt att behålla Matsmart som namn tills vidare, men när bolaget nu etablerar sig på nta marknader gör man det under varumärket Motatos. I ett pressmeddelande skriver Matsmart att det är ett namn som ”fungerar som en slags produktdemo i sig” samt att tomater felstavat på engelska var en ”överbliven och billig domän”. En logik som också har en koppling till produkterna i deras webshop - torrvaror med korta, eller passerade bäst-före-datum, felproducerade förpackningar och produkter kopplade till säsong. Varor som producenterna inte tror sig kunna sälja.
I Sverige lanserades den nya grafiska profilen i början av året, och nu går Matsmart ut med sin första kampanj tillsammans med TBWA. I en serie reklamfilmer vill de trycka på hur bisarrt svinnet faktiskt är, genom att flytta ut i det öppna.
– I princip alla svinnar. Hushåll, restauranger och företag. Men vi ser det aldrig hända, och kanske är det därför vi inte känner att det är ett särskilt akut problem. Vi ville visa på det bisarra i beteendet, genom att ta svinnet ut på gator och torg, säger Sofia Nordström, art director på TBWA Stockholm i en kommentar
Filmerna är producerade tillsammans med BRF, och kommer rulla i digitala medier med start i veckan.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Team TBWA
Projektledare Per Olholt
Produktionsledare Pernille Nylén Janze
Grafisk Designer Fanny Von Pongcraz
Digital Strateg Thomas Westling
Creative Director Johannes Ivarsson, Alexander Fredlund
Art Director Sofia Nordström
Copywriter Lina Franzon
Team BRF
Regi Sacarias Kiusalaas
Exekutiv producent Rikard Åström
Producent Fiffi Kjell
Fotograf Aril Wretblad
Art director Jelena
Klippare Fredrika Andersson
Sound mix Plop Fredrik
Online/ VFX Joakim Andreasson/ Bez Arsoun
Musik Max Kiusalaas
Grade Ola Bäccman
Service company: Cyber
Matsmart
Chief Marketing Officer Sofia Syrén
Founder Ulf Skagerström