Kampanj
Max nya kampanj: Fångar fraset med ett specialdesignat ljudbås
Publicerad: 25 april 2022, 09:36
Max lanserar en ny kampanj. Foto: Max/Pressbild
Max lanserar ännu en kampanj. Denna gång står kycklingburgaren i centrum – och bolaget specialkonstruerade de ett ljudbås för att fånga burgares frasighet.
Den nya ”storslagna” kampanjen och Max nya kommunikationskoncept ska ”förändra allt”. Nu lanserar bugerjätten sin nya Grand Chicken-meny som består av tre nya burgare. Max beskriver det som sin största lansering sedan de lanserade ”Green-familjen” för sex år sedan. I samband med lanseringen satsar de stort på kommunikationen och lanserar en kampanj där reaktionerna ska stå i centrum.
LÄS OCKSÅ: Stöddiga medieköp och skruvade kampanjer – så blev Maria Ziv bästa marknadschefen
– Det är en stor förändring för oss och något av det bästa vi har gjort i produktväg. Det ska också reflekteras i ambitionsnivån för kommunikationen och hur vi lanserar Grand Chicken. Vi har ett stort anslag i budskapet, en högkvalitativ produktion och vi väljer stora format där vi kan samtidigt som vi går brett över hela landet, säger Maria Ziv, marknadschef på Max i ett pressmeddelande.
LÄS OCKSÅ: Drillad hos Apple – nu ska Maria Ziv få Max att lyfta i Polen
I en inledande pr-kampanj, gjord av JMWGolin, bjöds ett antal personer in till Max provkök i Stockholm för att bli först att smaka på den nya menyn. De placerades i ett specialkonstruerat ljudbås och spelades in. Fraset från tuggorna spelades in tillsammans med deras reaktioner. De delades sedan på sociala medier inför lanseringar av kampanjen.
– Vi inledde vår smyglansering med en teaserfas redan i slutet av mars tillsammans med JMWGolin, samtidigt som Creed började jobba med lanseringen på TikTok. Grand Chicken Burgarna säljer redan väldigt bra så det ska bli roligt att se vad som händer nu när vi når en större publik, säger Maria Ziv.
LÄS OCKSÅ: Max varumärkesskyddade ”Sveriges godaste burgare” – konkurrenten gör motkampanj
Om reklamfilmen berättar Petter Nylind, copywriter på Åkestam Holst NoA, att det blir en reklamfilm i en reklamfilm.
– Filmen bygger på den lätt hypnotiska påverkan lanseringen av de här extremt goda burgarna kan ha på folk. Det blir lite meta, men är det någon kampanj som är stor nog att ha sin egen reklam i reklamen så är det den här, säger han.
Kampanjen kommer gå på bio, tv, OLV OOH, DOOH, print, sociala medier, radio och poddar från och med 22 april.
LÄS OCKSÅ: Max lanserar surrealistiska reklamfilmer för nya kampanjburgaren
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupper:
Max Burgers:
Maria Ziv – Chief Marketing Officer
Alexandra Larsson – Projekt ledare MAX Creative Studio
Conny Fast – Head of MAX Creative Studio
Linus Blom – Head of Brand Strategy & Planning
Cecilia Taipale – Head of Media & Digital Marketing
Marita Wengelin – Head of Communications
Erik Filén – PR-specialist
Lovisa Haeger – PR-specialist
Åkestam Holst NoA:
Hugo Wallmo – Art Director
Petter Nylind – Copywriter
Jessica Morales – Projektledare
Jesper Månsson – Produktionsledare
Leila Widgren – Producent
Stina Hansson – Strateg
Filmproduktion:
Bleck – Produktionsbyrå, filmproduktion
BKRY NOA – Produktionsbyrå
Tobias Granström – Regissör
Stellan Runge – DoP
Johan Lindström – Producent
Sofia Swahn – Executiv producent
Wille Rising – Online och VFX
Fredrik Sundberg, PLOP – Ljud
Jakob Berling – Produktionsledare
Simon Pontén - Klippare
Oskar Larsson - Grade
JMWGolin:
Björn Mellstrand – Head of Strategy
Samuel Garlöv – Creative Director
Ebba Carlsson – Projektledare
Lova Schöldsten-Hjertberg – PR-specialist
Rasmus Forssberg – PR-specialist
Creed Media:
Victor LePrince – Account Director
Lovisa Karlsson – Client Relations Lead
Kit Gabriel – Campaign Operations Lead
Pontus Jansson – Jr Project Manager
Wictor Wurtzell – Strategy Lead
Johnny Wettergren – Creative Lead
Mediebyrå: Hear
Jochum Forsell, Client Lead
Kristine Evenbom, Digital Lead