Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

McDonald's gör anspråk på 90-talsfrisyren – öppnar digital salong

Publicerad: 7 December 2020, 09:37

Under andra halvan av tiotalet gjorde 90-talsmittbenan comeback. Nu försöker McDonald's lägga beslag på frisyren.


Ämnen i artikeln:

McDonaldsPrimeNord DDB

I ett försök att lägga beslag på en av 90-talets mest ikoniska frisyrer, mittbenan, öppnade McDonald's förra veckan upp en egen frisörsalong på Kocksgatan i Stockholm. Salongen har bara en frisyr på menyn – ”Gyllene M”.

Tilltaget kommer från Prime och Nord DDB och tanken bakom det hela är att mittbenan på många sätt liknar hamburgerkedjans gyllene bågar. Kampanjen är producerad av Swim Club.

– När vi insåg att det var så många som gick runt med de gyllene bågarna var vi tvungna att agera. Både för att hylla de som valt att bära vår logga i pannan, men också för att se till att frisyren klipps på rätt sätt. Nästan ett år in i pandemin borde folk också ha hunnit bli ganska långhåriga och då passar det bra att få trimmat till frisyren, eller testa den för första gången, säger Staffan Ekstam, marknadschef på McDonald’s Sverige.

I fredags kunde intresserade via en kampanjsajt boka tider på salongen. De som får tag på en tid får en digital guidning till hur man får den perfekta mittbenan av frisören och hårstylisten Adam Lukacs. Inom ramen för kampanjen har McDonald's samarbetat med artisten Oscar Zia vars mittbena pryder M Barber Shop.

– Jag har alltid gillat 90-talslooken, så för mig kändes det givet att bli världens första väktare av McDonald’s gyllene M och bli utsedd till expert på att klippa denna frisyr. Jag har till och med fått ett gesällbrev. Vi behöver nog alla något att skratta åt i dessa tider och McDonald’s initiativ kändes som en väldigt rolig grej, säger Adam Lukacs.

Bild 1/3  

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

McDonaldsPrimeNord DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.